غیبت صغری چند سال بود | مدت غیبت صغری

غیبت صغری چند سال بود | مدت زمان غیبت صغری حضرت مهدی (ع) به یک روایت 69 سال و به روایتی دیگر 74 سال طول کشیده است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله زیر رجوع کنید.

در میان علمای اسلام در مورد آغاز – غیبت صغرا- چند نظر وجود دارد:
۱- برخی، آغاز – غیبت صغرا- را از جریان سرداب می دانند؛ یعنی زمانی که مأموران – معتمد-، خلیفه عباسی منزل آن حضرت را در – سامرا- مورد تاخت و تاز قرار دادند تا آن حضرت را دستگیر کنند، آنان معتقدند: حضرت – حجت- از این تاریخ به بعد از دیده ها پنهان و – غیبت صغرا-ی آن حضرت آغاز شد.
ما در صفحات آینده در بحث داستان سرداب، خواهیم گفت که این سخن از اساس نادرست است و امام مهدی علیه السلام از هنگام حمله عباسیان به سرداب از دیده ها پنهان نشد، بلکه قبل از آن، غیبت آن حضرت علیه السلام آغاز شده بود.
۲- برخی همانند شیخ مفید، آغاز غیبت صغرا را از هنگام ولادت آن حضرت می دانند.
/پاورقی ۱- الارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۳۴۰٫/
این نظر برخلاف نظر مشهور است و اکثر علمای امامیه این نظر را قبول ندارند.
۳- نظر سوم این که، آغاز غیبت صغرا از هنگام شهادت ابو محمد، امام حسن عسکری علیه السلام و آغاز سفارت اولین سفیر امام مهدی علیه السلام، – عثمان بن سعید عمری- از تاریخ هشتم ربیع الاول سال (۲۶۰ق.)، آغاز شد و این دوره تا تاریخ پانزدهم شعبان سال (۳۲۹ق.) هنگام درگذشت آخرین نایب خاص حضرت، – علی بن محمد سمری- به مدت ۶۹ سال و اندی ادامه داشت.
/پاورقی ۲- تاریخ الغیبه الصغری، ص۳۴۵٫/
این دیدگاه مورد قبول اکثریت قاطع علمای امامیه است.
/پاورقی ۳- حیاه الامام محمد المهدی علیه السلام، باقر شریف القرشی، ص۱۱۴-۱۱۵٫/
دوره اختفای امام مهدی علیه السلام جزو غیبت صغرای آن حضرت نیست؛ زیرا غیبت صغرا، مربوط به عصر امامت آن حضرت است و در طول غیبت صغرا، حضرت چهار سفیر داشت.
چند سالی که آن حضرت در زمان پدر گرامی اشان امام حسن عسکری علیه السلام در اختفا به سر می برد، دوره امامت آن حضرت است، به بیان دیگر در دوره غیبت صغرا دو خصیصه و جود داشت، یکی امامت امام مهدی علیه السلام و دیگر سفارت و نیابت – نواب اربعه-، که با توجه به این دو خصیصه دوره اختفا جزء غیبت صغرا به حساب نمی آید.
/پاورقی ۴- سید محمد صدر در این باره می نویسد: – از برخی نقل شده است که مدت غیبت صغرای حضرت حجت علیه السلام ۷۴ سال بود. این یا مبنی بر تسامح است و یا آن که آغاز غیبت صغرا را از هنگام ولادت حضرت مهدی علیه السلام؛ یعنی سال (۲۵۵ق.) دانسته اند. و البته این ادعا مبنی بر تسامح است. زیرا حضرت مهدی علیه السلام گرچه در زمان حیات پدر گرامی اش مخفی بود، ولی این اختفا را نباید جزء غیبت صغرا به حساب آورد. چون که حضرت مهدی علیه السلام در زمان حیات پدر بزرگوارش مسئولیت امامت را بر دوش نداشت. به هر صورت بعد از پدر، این منصب به آن حضرت موکول گردیده است.- (تاریخ الغیبه الصغری، سیدمحمد صدر، ص۳۴۱)./
چون که هیچ یک از این دو خصیصه در دوره اختفا وجود نداشت.