روز آزمایشگاه چه روزی است | تبریک روز آزمایشگاه

روز آزمایشگاه چه روزی است | تولد حکیم جرجانی روز 31 فروردین است که این روز را روز آزمکایشگاه یا روز علوم آزمایشگاهی نامگذاری کرده اند. در ادامه، تاریخچه روز علوم آزمایشگاه و تعدادی متن تبریک روز آزمایشگاه آورده شده است که با هم می خوانیم.

31 فروردین روز تولد حکیم جرجانی است و روز آزمایشگاه است. به احتمال قریب به یقین بیشتر شما چنین روزی و چنین نامی را نشنیده بودید. من خود یک آزمایشگاهی هستم، به همین دلیل مناسبت این روز را می دانم. در جامعه هر قشری روزی به نام خود دارند. اما می بینیم که برخی روزها دارای بعد اجتماعی بسیار است و در رسانه ها با سروصدای زیاد از آن یاد می شود. اما برخی دیگر که ما هم جزء آن دسته هستیم، بی هیچ سروصدایی روزمان برگزار می شود. آنقدر روز آزمایشگاه مظلومانه برگزار می شود که حتی رئیس و معاونان بیمارستان هم قدم رنجه نمی کنند تا تبریک و خسته نباشیدی ناچیز تقدیم آنها کنند. حداکثری کاری که می کنند مقدار ناقابلی پول برای چند نفراز پرسنل آزمایشگاه به عنوان فرد نمونه پرداخت می شود. البته با کسر مالیات!
این در حالی است که روز پرستار، پزشک، معلم و غیره با تبلیغات فراوان برگزار شده و در آن روز که با جشن مفصل همراه است به تمام اشخاص مزبور هدیه، پاداش و هر چیز دیگر که بنامیم پرداخت می شود. گره موقع سخنرانی از آزمایشگاه با عنوان قلب تپنده یک بیمارستان یاد می شود، اما در عمل با کمترین امکانات روبه رو بوده و همیشه باانتقادات فراوان مواجه است. کار در آزمایشگاه به شدت وابسته به مواد، وسایل و دستگاه است؛ و این در حالی است که کمترین امکانات به آزمایشگاه تعلق می گیرد و در عوض توقع جوابهای سریع و دقیق دارند.
البته در این نوشتار غرض بیان مشکلات نیست، بلکه یادآروی روز آزمایشگاه به عموم مردم و به خصوص دولتمردان و مسولین وزارت بهداشت است تا اینکه توجه به این نکته داشته باشند که در یک بیمارستان غیر از پزشک و پرستار کسان دیگری هم کار می کنند و وزارت بهداشت مختص این دو گروه خاص نیست.
در همین جا از دولت محترم تقاضا دارم با توجه بیشتر به این قشر از کارمندان وزارت بهداشت و نیز با معرفی این روز در جامعه از این افراد که در حقیقت به طور مستقیم با آلودگیهای میکروبی و ویروسی درگیر بوده و در شرایط سخت کار میکنند و متاسفانه سختی کار هم به اغلب آنها تعلق نمی گیرد، و نیز از زحمات و تلاش آنها تقدیر مناسب انجام شود.
برخی از افراد شاغل در این بخش برخورد مستقیم با سوشهای میکروبی و ویروسی و نیز نمونه های بیماران مثبت دارند، به طوریکه حتی برخی پزشکان به خود جرات نزدیک شدن به محل کار آنها را نمی دهند. در عوض با امکانات کم، اغلب با شرایط شغلی ناپایدار(طرحی، شرکتی و...) مشغول کارند ؛ و در صورت احتمال مبتلا شدن به بیماری موقعیت مناسبی برای حمایت جدی از آنها متصور نیست.
در آخر این روز را به تمام آزمایشگاهیان عزیز در سراسر کشور تبریک می گویم. امیدوارم در کارتان موفق باشید.

پیام تبریک روز علوم آزمایشگاهی
آن هنگام که مثبت و منفی تو دنیایی را زیرو رو می کند ان هنگام که حق لمس سلول ها فقط از ان توست و تویی که نظاره گر عظمت خدا درون میکروسکوپ هستی ای ارزشمند روزت مبارک . هر روز که خدمتت مایع نجات انسانی می شود ان روز روز توست. آزمایشگاهی هر روز، روزت باد.
سلام این متنو برای بروشور روز علوم آزمایشگاهی جشن دانشگاه خودمون زدم که دیدم میشه اینجا هم تقدیمش کنم به همه سپید پوشان مهربان و بی ادعا. در زیر میکروسکوپ تو پنجره ای است که نگاه تو را به حقیقت و عشق پیوند میزند...آن دم که بودن را در باریکه ای نورانی مشاهده میکنی حقیقتی عاشقانه تو را فریاد میزند: که ای جستجوگر راستی!جز تو هیچکس نمیتواند خداوندگار را اینگونه در آیات پنهان هستی تلاوت کند... پس سلام و دروت باد آزمایشگاهی... روز هممون مبارک:)
شاید کسی نداند که ان چه در آزمایشگاههای تحقیقاتی کشف می شود روزی با فکر و دست تو به بشریت خدمت می کند ولی واقعیت دارد تو وارث زحمات اندیشمندانی هستی که برای سلامتی انسانها می کوشند پس ارزشت والاست و همت و فعالیتت ستودنی این روز بر شما همکار عزیز مبارک باد.

متن تبریک روز علوم آزمایشگاهی
پیشاپیش این روز بزرگ را برای همه تلاشگران ازمایشگاهی چه کارمند و چه دانشجو و چه بیکارش تبریک عرض میکنیم و امیدواریم که فقط این روز فقط اسمش نماند و نکته ای آغاز برای پیشرفت هر چه بهتر رشته عزیزمان در خدمت به بشریت باشد . ما هم کاری تقریبا از دستمون نمیاد چون دقیقا مثل شما هستیم ولی میتونیم که دوستان ازمایشگاهی را در رسیدن به هدفهای والای آنها در یک محیط علمی و مجازی جمع و متحد کنیم پس با اتحاد همه بچه های علوم ازمایشگاهی میتوانیم به تمام ناملایمتی های خواسته و ناخواسته از هر طرفی پیروز شویم و بهانه و نقطه آغازش هم روز علوم ازمایشگاهی 31 فروردین است به امید روزی که علوم ازمایشگاهی به بهترین سطح خود در ایران برسد و با نهایت افتخار بگوئیم که : من تحصیل کرده علوم ازمایشگاهی هستم ..... زیاد حرف زدم. هدف دیگرمون از این پست این است که بهترین گفته های خود را در باب این روز مطرح کنید تا خسته نباشیدی به همه بچه های با حال علوم ازمایشگاهی گفته باشیم . منتظر نظرات شما هستیم و هستن!! ....
" نگاه عطشناک بیمار ، تشنه نگاه تیزبین تو است . روزت مبارک "