خرخاکی چیست؟ | سالک | خرخاکی در خانه

خرخاکی چیست؟ |خرخاکی یکی از انواع سخت پوستان می باشد که در خشکی زندگی می کنند. خرخاکی ممکن است در خانه هم وجود داشته باشند. برای از بین بردن آنها متن زیر را بخوانید.

خرخاکی چیست؟
خَرخاکی یک نوع سخت پوست است که دارای چهارده پا، پوسته ای سخت و بندبند و شاخک هایی دراز می باشد. خرخاکی ها جزو معدود سخت پوستانی هستند که دایماً روی خشکی زندگی می کنند. خرخاکی ها بیشتر از فضولات حیوانی، کپک، و پسمانده های گیاهان و غیره تغذیه می کنند. خرخاکی ها متعلق به زیرراسته خرخاکیان(به انگلیسی: Oniscidea) از راسته جورپایان با بیش از 5 گونه شناخته شده هستند. نوعی از خرخاکی که خانواده خرخاکی های گلوله ای(به انگلیسی: Armadillidiidae) را تشکیل می دهند در موقع برخورد با خطر خود را گلوله می کند.

خرخاکی در خانه
حضور آنها می تواند به شما درباره وجود مشکل رطوبتی در خانه هشدار دهد. زیرا همانطور که قبلا هم گفته شد خرخاکی ها برای زنده مان به رطوبت نیاز دارند.
بدون وجود هیچ گونه منبع رطوبت آنها نمی توانند در خانه شما سکونت کنند. از اینرو رفع هرگونه منبع رطوبت برای مقابله با خرخاکی ها ضروری است. این کار باید توام با جلوگیری از تولید مثل و خانه سازی خرخاکی ها در خانه انجام گیرد.
می توان برای رهایی از این مشکل از سموم حشره کش موجود در بازار استفاده کرد ولی بهتر است که این کار را نکنید چرا که با این کار خود و بچه های کوچکتان را در معرض خطر و مسموم شدن قرار داده اید و البته احتمال مسمومیت و از دست دادن حیوانات خانگی را هم در نظر بگیرید.
بعلاوه با استفاده از اسپری های حشره کش به لایه اوزون هم لطمه وارد می کنید.
پس بهتر است از برای رهایی از مشکل هجوم خرخاکی ها به خانه از روش های غیر شیمیایی استفاده کنید تا نه این موجودات بی خطر را نابود و نه به محیط زیست و سلامتی خودتان لطمه ای وارد کنید.
می توانید به آرامی آنها را با جارو جمع آوری کرده و به محلی دور از خانه ببرید یا جایی که به آن تعلق دارند مثلا باغچه.
یا می توانید برای اینکار از جاروبرقی استفاده کنید و کیسه یا محفظه جاروبرقی جایی بیرون از خانه خالی کنید.
همانطور که قبلا هم گفته شد مناطق مرطوب را شناسایی و عامل رطوبت را از بین ببرید.
برگهایی که بیرون خانه هستند را جمع آوری کرده و دور بریزید و قسمت های مرطوب مثلا ناودان را از برگها خالی کنید.
شکافهای درز پنجره را با درزگیر یا بتونه مسدود کنید.
گلدان ها را از لبه پنجره ها بردارید و به مکانی دورتر انتقال دهید.