کلاژ چیست؟

کلاژ چیست؟ |در فرهنگ لغت، «کلاژ» فن بهم چسباندن تکه های مختلف پارچه، کاغذ، چرم و چوب و ... برای خلق یک تصویر بدیع تعریف شده است.

کلاژ واژه ای فرانسوی و به معنی چسباندن است. روشی که برای خلق آثار روی سطوح دیگر در هنر های تجسمی به کار می رود. درواقع، در تکنیک کلاژ با سرهم کردن مواد به کمک ابزار گوناگون، اشکال کنار هم گذاشته می شوند . تصویر نهائی خلق می شود.
کلاژ ممکن است از بریده های روزنامه، نوار های کاغذی، رنگ، ریزه های کاغذ های دست ساز، تکه های یک نقاشی ، عکس یا نوشته تشکیل شده باشد. این شیوه تاریخی چند صدساله دارد اما در ابتدای قرن بیستم ظهوری تازه پیدا کرد و مورد استقبال قرار گرفت. این کلمه اولین بار توسط جورج براک و پابلو پیکاسو در ابتدای قرن بیستم، هنگامی که به بخشی ممتاز از هنر مدرن تبدیل شد، به کار رفت.
با شروع قرن ۱۹ کلاژ در اروپا جنبه فانتزی به خود گرفت و در آلبوم های عکس و یا تصویرسازی برخی کتاب های داستان استفاده شد .
این آثار اغلب از یک تم واحد برخوردارند و بوسیله راوی انسجام خود را حفظ می کنند . کلاژ در ادبیات جدا از گرد هم آوردن بخش های متفاوتی از آثار منتشر شده معنای دیگری هم دارند. در این حالت کلاژ به معنای قرار دادن عقاید و باورهای متنوع از افراد مختلف در قالب یک نوشته است که لزوماً از آثار منتشر شده ای گرفته نشده است .وجه هنری تکنیک کلاژ بیشتر در آثار فوتومونتاژ دیده می شود.