قانون 5 ثانیه مل رابینز | چرا اراده لازم برای رسیدن به اهدافم را ندارم؟

قانون 5 ثانیه مل رابینز | حتما برای شما هم پیش آمده که هدفی را برای خودتان تعیین کرده اید، اما نتوانسته اید آنرا عملی کنید. علت این اتفاق شایع ، چیزی است که در زیر آورده ایم.

همه ما آرزوها و هدفهایی داریم که دوست داریم به آنها برسیم. گاهی در راه رسیدن به آنها در اصلاح «وا» می دهیم و گاهی هم تلاش می کنیم و برای خودمان لیست های مختلفی درست کرده با برنامه ریزی و زمانبندی می رویم تا اسب سرکش دنیا را افسار زده، رامش کنیم. اما همیشه کارها باید از شنبه بعدی شروع شود. همان شنبه ای که همه با آن آشنایی داریم و هیچوقت از راه نرسیده است. همان شنبه ای که به اندازه یک دنیا هدف و برنامه به ما بدهکار است.
برنامه ریزی کر ده ایم و یک روتین صبحگاهی هم طراحی شده اما صبح که زنگ ساعت هوار می کشد که برخیز هم اکنون وقت کار است با خودمان می گوییم فقط دو دقیقه دیگر بخوابم. و این داستان ادامه دارد. این برنامه هم می پیوندد به تمام برنامه های قبلی و ما می مانیم و کلی آرزوی دست نیافتنی.
نکته جالب دیگری که در دنیای امروز می توان به آن اشاره کرد این است که برای رسیدن به هر هدف و آرزویی کلی مطالب راهنما و کتاب وجود دارد. کافیست به یک کتاب فروشی سر بزنید خواهید دید که برای رسیدن به آنچه که شما به دنبال آن هستید کلی کتاب منتشر شده است. نه، صبر کنید. لازم نیست از جای خود بلند شوید. یک سری به گوگل بزنید و ببینید چقدر راهنمای رایگان برای رسیدن به آنچه به دنبال آن هستید نوشته شده است. پس چرا انسانها فقط در مرحله آرزو باقی می مانند. چرا کاری برای رسیدن به آنچه که هر روز آرزوی آن را در سر دارند نمی کنند؟
مل رابینز معتقد است که همه این نرسیدن ها و حرکت نکردنها تنها از این عبارت سرچشمه می گیرد « من خوبم یا همان I’m Fine». با خودتان فکر می کنید که باید لاغر شوید و از دست این اضافه وزن خلاص شوید. بعد تصویر خود را می بینید که باید بروید باشگاه و هر روز ورزش کنید. احتمالا باید رژیم غذایی خاصی را هم رعایت کنید. کار سخت شد. سخت تر از آن چیزی که فکرش را می کردید پس با خود می گویید «ول کن بابا، من خوبم، اصلا این شکم گنده همش اعتباره». و همین جا همه چیز تمام شد. هر از چندگاهی این داستان دوباره تکرار می شود. اما اصل داستان این است که اصلا خواب نیستید. اینقدر به خودتان نگویید که خوب هستید.
در شیمی مفهومی هست به عنوان انرژی فعال سازی. این انرژی کمترین میزان انرژی مورد نیاز برای شروع یک فعالیت شیمیایی است. بر همگان واضح و مبرهن است که صبح زود بیدار شدن کار دشواری است. وقتی صبح ساعت زنگ می زند زنگ را ساکت می کنیم و با خودمان می گوییم فقط ۲ دقیقه دیگر و همین جا برنامه صبح زود بیدار شدن می میرد. اما اگر وقتی ساعت زنگ زد بلافاصله از جایمان بیرون بیایم، آن انرژی فعالسازی به ما کمک می کند که روتین صبحگاهی را اجرا کرده و به سمت آنچه که دوست داریم پیش برویم.
مل رابینز معتقد است برای اینکه کاری را انجام دهید از زمانی که آن کار به ذهنتان می رسد تنها ۵ ثانیه وقت دارید تا اقدامی برای محقق شدن آن انجام دهید وگرنه همه چیز از بین خواهد رفت. به محض اینکه فکری به ذهنتان رسید آن را جایی یادداشت کنید یا با کسی درباره آن صحبت کنید مهم نیست چه می کنید ولی فقط ۵ ثانیه وقت دارید تا برای نمردن رویایتان کاری بکنید.