چگونه سریع تر خوانده و زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشیم

اگر حتی چند مورد از نکات زیر را یاد گرفته و استفاده کنید می‌توانید سریع تر بخوانید. در نتیجه زمان بیشتری برای مطالعه، خانواده یا هرکار دیگری خواهید داشت.

تنها اولین جمله‌ی پاراگراف را بخوانید

نویسندگان خوب هر پاراگراف را با یک جمله‌ی کلیدی شروع می‌کنند که می‌گوید پاراگراف در مورد چه چیزی است. با خواندن تنها اولین جمله، شما می‌توانید بفهمید آیا اطلاعات مورد نیاز شما در آن وجود دارد یا نه.


آخرین جمله‌ی پاراگراف


آخرین جمله‌ی هر پاراگراف شامل نتیجه‌گیری از موارد مهم در آن است. جملات آخر دو ویژگی کلی دارند – مطالب شرح داده‌شده را خلاصه بیان کرده و ارتباطی با پاراگراف بعد برقرار می‌کند.


اصطلاحات را بخوانید



زمانی که جمله‌ی اول و آخر را خوانده و کل پاراگراف را برای خود ارزیابی کردید بازه‌ام نیازی نیست همه‌ی کلمات را بخوانید. چشمان خود را سریع از روی خط‌ها گذرانده و به دنبال کلمات کلیدی بگردید.


از کلمات کوچک بگذرید



از کلمات کوچکی مانند و، با، تا ... بگذرید. نیازی نیست آن‌ها را بخوانید. مغز شما بدون اطلاعتان خودش این کلمات را متوجه می‌شود.


به دنبال نکات کلیدی باشید


در زمان خواندن متن به دنبال نکات کلیدی باشید. شاید همین حالا هم لغات کلیدی موضوع مورد مطالعه‌ی خود را بدانید. آن‌ها خودشان جلوی چشمتان می‌آیند. کمی زمان بیشتر برای مطالب اطراف این کلمات صرف کنید.


کلیدها را در حاشیه بنویسید


اگر کتاب خودتان است در حاشیه‌ی آن کلیدها را بنویسید. می‌توانید از مداد استفاده کنید تا بعداً پاک بتوان کرد. زمانی که وقت مرور کردن می‌رسد به سادگی این یادداشت‌ها را بخوانید.


از ابزارهای آماده‌شده استفاده کنید



از ابزارهایی که توسط نویسنده آماده‌شده‌اند استفاده کنید، مانند فهرست، توضیحات، زیرنویس‌ها و هر چیز دیگری که در حاشیه‌ی متن آورده شده است. نویسندگان نکات کلیدی را گاه مشخص می‌کنند. این‌ها نتیجه‌گیری‌های اطلاعات مهم هستند.


یادداشت نویسی برای تمرین تست



برای تست گرفتن از خودتان یادداشت بردارید. زمانی که چیزی را می‌خوانید می‌دانید چه چیزهایی ممکن است در امتحان بیایند. آن‌ها را به شکل سؤال برای خود بنویسید. شماره صفحه را نیز در کنار آن یادداشت کنید تا در صورت نیاز دوباره مطلب را چک کنید.


در یک وضعیت مناسب بخوانید


خواندن با وضعیت بدنی صحیح کمک می‌کند برای زمان طولانی تری بتوانید هشیار بوده و به خواندن ادامه دهید. زمانی که قوز می‌کنید بدنتان سخت برای نفس کشیدن تلاش می‌کند و بدون کمک ضمیر خودآگاه شما تمام کارهای دیگر را به صورت خودکار انجام می‌دهد.


تمرین، تمرین و تمرین


سریع خواندن نیاز به تمرین دارد. زمانی که از نظر زمانی تحت فشار نیستید تمرین کنید. در زمان خواندن اخبار یا جستجو در وب به تمرین تندخوانی بپردازید. درست مانند یادگیری موسیقی یا یک زبان جدید، تمرین تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد. به زودی شما سریع تر خواهید خواند، بدون آنکه خودتان متوجه شده باشید.