اجزای اصلی توسعه اپلیکیشن موبایل

در این شکی نیست که اپلیکیشن های موبایل آینده تجارت را شکل می دهند. آمار نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۱۷، ۲۵ درصد از داد و ستدهای آنلاین در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها صورت خواهد گرفت.

در این شکی نیست که اپلیکیشن های موبایل آینده تجارت را شکل می دهند. آمار نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۱۷، ۲۵ درصد از داد و ستدهای آنلاین در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها صورت خواهد گرفت. مطمئنا این به معنی آن نیست که شرکت شما دقیقا می داند که در این زمینه چه کارهایی را باید انجام دهد. استراتژی اپلیکیشن موبایل در شرکت شما چگونه است؟ چه برنامه‌ای برای به موفقیت رساندن این استراتژی ها دارید؟

قبل از اینکه به سؤالات چی و چگونه پاسخ دهید، باید به سؤال چرا فکر کنید. چرا شرکت شما به یک اپلیکیشن موبایل برای گوشی های هوشمند نیازمند است؟ پاسخ این سؤال در نحوه استفاده مشتریان شما از خدمات و محصولات تان نهفته است. اگر آن‌ها می‌توانند از روش‌های منعطف برای تعامل با شما استفاده کنند، شما چرای لازم را برای شروع استراتژی موبایل خود دارید.
سؤال بعدی چگونه است. ما با توسعه اپلیکیشن موبایل بر مبنای اهداف اصلی استراتژی مان، به پاسخ این سؤال می رسیم. اپلیکیشنی که بتواند منعطف، توجیه کننده و مرتبط با کارمان باشد، می‌تواند هدف ما در یک برنامه استراتژیک باشد.
در این مطلب به اجزای اصلی استراتژی توسعه اپلیکیشن موبایل می پردازیم.

بر روی تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل تمرکز کنید

دانش کامل از تجربه کاربری در ارتباط با محصول یا خدمات، یکی از اجزای اصلی استراتژی است. استراتژی شما بر پایه تعامل استوار است. هدف طراحی، رابط کاربری است که به مشتری دقیقاً چیزی را ارئه بدهد که او می خواهد، اپلیکیشن موبایلی که همواره همراه او باشد.
Sean Mahoney مدیرعامل شرکت AndPlus می گوید: بیشتر اوقات مشتریان مان تصور می‌کنند ما در پی طراحی رابط کاربری هستیم که صرفاً زیبا به نظر برسد. این بسیار مهم است که مشتری بعد از استفاده از اپلیکیشن موبایل چه احساسی داشته باشد، کلافه شده و خوشحال باشد که بالاخره کار با اپلیکیشن تمام شده است و یا ناراحت شود که چرا اینقدر زود کارش راه افتاد و نتواست بیشتر از این از استفاده اپلیکیشن لذت ببرد.
تمامی مواردی که ممکن است مشتریان با آن‌ها برخورد کنند باید پیش‌بینی شود. اگر اتصال قطع شد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر مشتری بلافاصله دکمه بازگشت را بزند چه می شود؟ همه و همه باید دقیق بررسی شوند.

سازوکار درستی برای توسعه‌دهنده ها در نظر بگیرید

استراتژی شما بر اساس تجربه کاربری شکل می‌گیرد ولی در مرحله بعدی به توانمندسازی توسعه دهندگان نیاز خواهید داشت. استفاده از API ها و سرویس‌های تحت Cloud باید در راس قرار بگیرند. API ها مانند بلوک‌های ساختمانی هستند، ابزارهایی که توسعه دهندگان از آن‌ها برای یکپارچه سازی اطلاعات با شبکه‌های اجتماعی و دیگر برنامه‌های تحت وب استفاده می کنند.
Ty Amell مدیر ارشد اجرایی در StackMob، معتقد است که یک استراتژی دقیق در زمینه اپلیکیشن های موبایل استفاده از مفهوم API و تلفیق آن با سرویس های تحت Cloud است. بسترهایی که در پشت اپلیکیشن موبایل عمل می کنند، مانند ذخیره سازی اطلاعات، تشخیص هویت کاربر، یکپارچه سازی با شبکه‌های اجتماعی و … را می‌توان بصورت آماده و از طریق API ها پیاده‌سازی کرد، با چنین کاری توسعه‌دهنده فرصت این را پیدا می‌کند که تمرکز خود را روی طراحی تجربه کاربری بهتر بگذارد.

یک مکانیزم درآمدزا برای اپلیکیشن موبایل درست کنید

استراتژی اپلیکیشن موبایلی شما باید به دنبال ایجاد فضایی باشد که کاربران بتوانند به راحتی در آن با کسب و کار شما تعامل داشته باشند و طبیعتاً در نهایت منجر به فروش آن‌ها از طریق اپلیکیشنتان شود. این کار در مراحل اولیه، می‌تواند به شکل رایگان باشد ولی بالاخره باید به یک نقطه درآمدزا ختم شود.
به گفته Alex Genadinik پدیدآورنده Problemio، استراتژی های کلیدی باید روی نحوه توزیع و درآمد زایی تمرکز کنند. بازاریابی اپلیکیشن های رایگان در App Store ها راحت‌تر است و پردرآمدترین اپلیکیشن های روی موبایل در ابتدا به شکل رایگان ارائه می شوند.
در‌واقع کاربر در ابتدا هیچ هزینه ای برای شروع کار با اپلیکیشن موبایل پرداخت نمی‌کند ولی اپلیکیشن او را به نقطه‌ای می‌رساند که با خود می گوید: کاش این‌ها را هم داشتم. در این لحظه است که می‌توان مبلغ بیشتری بابت خدمات اضافی و ویژگی‌های جدید دریافت کرد.
درک این موضوع که کی و کجا باید مبلغ دریافت کنیم، کلید طراحی استراتژی است.
در نهایت اینکه، تفکرات اولیه سمت کاربری مطمئناً در طول زمان و با تقاضای بیشتر تغییر خواهد کرد. این نکته مثبتی از تعامل است که باید با گشاده رویی از آن استقبال کنید.

دکتر پویا روحی
مدرس و مشاور بازاریابی و تبلیغات