ویژنینگ در فروشگاهها

اولین تماس شما با مشتری در فضای فروشگاه شماست .فضا و ظاهر فروشگاه شما حاصل پیامهایی است قبل از اینکه او وارد مغازه شود.

اولین تماس شما با مشتری در فضای فروشگاه شماست .فضا و ظاهر فروشگاه شما حاصل پیامهایی است قبل از اینکه او وارد مغازه شود. مشتریان شما چه پیامهایی از ظاهر فروشگاه دریافت می کنند ؟و چه اقداماتی میتوانید انجام دهید تا تجربه خرید آنها را متحول کنید و چه نوع طراحی مشتریان را جذب می کند و اصول طراحی با پرستیژ چیست ؟
فراهم کردن فضایی مناسب که مشتری در برخورد با فروشگاه ، جذب شود و به خرید بیانجامد را ویژنینگ گویند ..که میتوان به مواردزیر اشاره کرد :
۱- تاجایی که می توانید در فروشگاه خود تازگی و نوآوری داشته باشید : یعنی ایده های جدید را بکار ببرید میتوانید اجناس را جابجا کنید .رنگها را تغییر دهید .می توانید ظاهر فروشگاه را تغییر دهید .
یکی از ویژگی خرده فروشان موفق دنیا مدام به فکر مشتری بودن است .مدام به فروشگاه رسیدگی می کنند ،اجناس را جابجا می کنند ،فضای فروشگاه را تغییر می دهند .
۲- ارتباط عاطفی بین فروشگاه و مشتریان خود برقرار کنید : باید تجربه ای بیاد بیاد ماندنی برای مشتری ایجاد کنید . .در این مورد توجه به حواس پنجگانه اهمیت دارد تا حد امکان باید با این حواس ارتباط برقرار کنید قطعا بینایی و لامسه بسیار مهم هستند ..اینکه چه موسیقی پخش می کنید و نیز نور فروشگاه بسیار مهم هستند .تا حدامکان باید حواس بیشتری از مشتری را درگیر کنید .بطور مثال هیچگاه از اهمیت نور اتاق پرو غفلت نکنید .از کجا بدانیم نور اتاق پرو مناسب است ؟اگر نور ملایم و زیبا داشته باشد مشتریان واقعا احساس راحتی خواهند کرد و اتاقهای پرو غیر جذاب هم هستند که نور و گرمای بیشتری دارند .تصمیات زیادی در اتاق پرو گرفته می شود و مکان اتاق پرو هم مهم است .
۳- تعامل با کالا بسار مهم است :اگر جنسی را میفروشید اطمینان حاصل کنید مشتری باآن کالا پیوند می یابد .این یعنی به مشتری فرصت ارتباط برقرار کردن با کالا را بدهید چون این باعث میشود او تجربه خرید بهتری داشته باشد و احتمال خرید بالاتر می رود .مردم دوست ندارند کالایی را بخرند که فرصت ندارند تا آن را تجربه کنند فروشگاههای اپل در امریکا مثال خوبی در این زمینه اند آنان به مشتری امکان تعامل با کالا را می دهند و این باعث می شود مشتری تجربه بهتری داشته باشدو به آنها امکان قضاوت در مورد کالا را می دهد .حتی در فروشگاههای اینترنتی فرصت بدهید تا مشتری با کالا ارتباط برقرار کند تا جایی که احساس کند واقعا آن را می بیند.
۴- درک کاملی از فروشگاه خود داشته باشید : سعی کنید فضای فروشگاه را از دید مشتری ببینید واین یعنی اهمیت دادن به مشتری .
۵- آموزش کارکنان : اینکه کارکنان چه درکی از اجناس دارند و چگونه آن را عرضه کنند مهم است .فروشندگان موفق زمان زیادی را صرف این موارد می کنند .طراحی بهترین فروشگاه بدون نیروی فروش خوب که شناخت دقیقی از اجناس و نحوه عرضه محصول نداشته باشد ارزشی ندارد .
۶- فراتر رفتن از انتظارات مشتری : همه افراد دوست دارند غافلگیر شوند و بیش از آنچه انتظار دارند به آنها ارایه شود .فروش کالا فروش محصول نیست بلکه ارایه خدمات است و این یعنی فراتر رفتن از انتظارات مشتری .


نویسنده : خدایار عبداللهی
کارشناس ارشد بازاریابی