در تروریسم پیروزی نیست

این روزها اخبار جنایات تروریستی و در رأس همه تروریست‌های داعش در صدر خبرهای رسانه‌های قرار دارد و رسانه‌های غربی از طرفی سعی در بزرگنمایی این گروهک‌های تروریستی و توجیه حملات هوایی ائتلاف به‌اصطلاح علیه داعش به عراق سوریه دارند

این روزها اخبار جنایات تروریستی و در رأس همه تروریست‌های داعش در صدر خبرهای رسانه‌های قرار دارد و رسانه‌های غربی از طرفی سعی در بزرگنمایی این گروهک‌های تروریستی و توجیه حملات هوایی ائتلاف به‌اصطلاح علیه داعش به عراق سوریه دارند و از طرف دیگر به آماده کردن افکار عمومی جوامع خود برای دخالت‌های احتمالی بیشتر مشغول‌اند. لکن به نظر می‌رسد واقعیت آن است که گروهکی کوچک که بر طبق حدود پانزده هزار نفر بیشتر عضو ندارد، هر روز گوشه‌ای را هدف حملات خود قرار می‌دهد و جنایت و کشتاری می‌کند و سپس مجبور به عقب‌نشینی می‌شود و داستان شهر دیگری آغاز می‌گردد و بدین ترتیب خود را در رأس اخبار رسانه‌ها حفظ می‌کنند. درودیوار شهرهایی چون زومار، سنجار، شنگال، تل‌عفر و این روزها کوبانی، شاهد یکی از فجیع‌ترین جنایات قرن اخیر به دست موجوداتی بودند که با سلاح‌های مدرن غربی تجهیز شده بودند و به نظر نمی‌رسد اگر اراده‌ای واقعی برای مقابله با آن در دولتمردان غربی وجود داشت متوقف کردن جریان تجهیز و تسلیح آن‌ها چندان کار دشواری بود.
اما تروریست‌های داعشی در هیچ‌کدام از این شهرها پیروز نشدند! چراکه باید تفاوت قائل شد میان تصرف و پیروزی. پیروزی کلمه مقدسی است و از آن بوی آزادی و آزادگی استشمام می‌شود، بویی که ترور و تروریسم با آن بیگانه است. گروهکی که مردم از آن در حدی تنفر دارند که تا سرحد مرگ می‌جنگند و حتی خودکشی را بر اسارت به دست آن‌ها ترجیح می‌دهند نمی‌تواند مدعی پیروزی باشد و در حقیقت نبرد داعش نبردی از پیش شکست خورده است. گاهی در عرصه سیاست بازیگران این عرصه قبل از مرگ فیزیکی دچار مرگ مفهومی می‌شوند، بدین معنا که مفهوم وجودی خود را از دست می‌دهند و داعش و طالبان و القاعده و النصره و امثالهم امروز دچار مرگ مفهومی شده‌اند، اگر روزی طالبان و گروه‌های منشعب از آن به‌دروغ وجود خود را مبارزه با آمریکا و غرب تعریف می‌کردند، امروز بر همگان عیان شده است که با کمک‌های غرب به وجود آمده و به حیات تبلیغاتی خود ادامه می‌دهند؛ امروز ملت‌های عراق و سوریه و لبنان و دیگر کشورهای خاورمیانه و افکار عمومی جهان خوی وحشیانه این گروهک‌های تروریستی و حامیان آن‌ها را به‌خوبی دریافته‌اند و فریب تبلیغات دروغین و پوچ آن‌ها را نمی‌خورند و چنانکه رئیس‌جمهور محترم گفتند امروز ملل جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی هستند و این یعنی مرگ تروریسم؛ و ای‌کاش برخی دولت‌های منطقه نیز که هنوز در خواب به سر می‌برند و یا با رویای اروپایی شناخته شدن از سیاست‌های غرب پیروی می‌کنند نیز سریع‌تر بیدار شوند و کمک کنند که این گروه شکست‌خورده تروریستی بیش از این دامن خاورمیانه را به خون بی‌گناهان آلوده نسازد.

خدایار سعیدوزیری