آغازی بر اینترنت پرسرعت موبایل

هرچند شاید چندان جای افتخار ندارد که به‌عنوان یکی از آخرین کشورهای منطقه به نسل سوم و چهارم موبایل متصل شده‌ایم کاری که پیش از این کشورهای همسایه در بحران ما مثل افغانستان و عراق هم بدون دردسر انجام داده بودند.

هرچند شاید چندان جای افتخار ندارد که به‌عنوان یکی از آخرین کشورهای منطقه به نسل سوم و چهارم موبایل متصل شده‌ایم کاری که پیش از این کشورهای همسایه در بحران ما مثل افغانستان و عراق هم بدون دردسر انجام داده بودند.
به هر حال با راه‌اندازی نسل سوم و چهارم موبایل توسط دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به نوعی بخش عمده جمعیت کشور بالاخره می‌تواند از این موبایل‌های هوشمند خود استفادهای غیرتماس و پیامک بکند یا محتاج یک Wi-FI رایگان نباشد. البته ورود تکنولوژی همراه به کشور خیلی پیش از این اتفاق افتاد، اما طی این چندسالی که از ورود ۳G به کشور می‌گذشت اپراتور سوم آنچنان فراگیر نشد و توسعه کند آن و پوشش محدود شبکه‌ای باعث شد که عملا مردمی که علاقه‌مند به اتصال گوشی‌های هوشمند خود به اینترنت پرسرعت بودند در انتظار دو اپراتور اصلی بمانند. حالا اما ۳G و ۴G آمده است. در میان هیاهویی که برخی از مخالفان اینترنت پرسرعت به راه انداخته‌اند و هر چند بعید به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری که تمام قد از توسعه اینترنت در کشور دفاع کرده و رئیس شورای‌عالی مجازی است به این سادگی زیر بار عقبگرد برود. روحانی همین هفته در یک سخنرانی به قاطعیت گفت که دوران گذاشتن رادیو در صندوق و قفسه گذشته است و حالا کسانی که اینترنت نمی‌دانند نه‌تنها عالم که دانشجو هم نیستند و باز هم گفته بود: در دنیای امروز نمی‌توان اینترنت را کنار گذاشت و ما نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوانمان ببندیم.
اینترنت پرسرعت موبایل اما بر خلاف تصور بسیاری از مخالفان توسعه آن چیزی است که فقط به وب‌گردی و دیدن فیلم و عکس خلاصه نمی‌شود. بسیاری از سرویس‌های دولت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و بهداشتی و فرهنگی را می‌توان روی بستر اینترنت پرسرعت راه‌اندازی کرد. نسل‌های جدید موبایل همچنین درآمدهای بخش مخابراتی و به طور کلی فرصت‌های شغلی فراوانی را هم ایجاد خواهد کرد. توسعه اپلیکیشن‌های فارسی و محتواهای بومی موجب رشد بازارهای مرتبط با این بخش و ایجاد شغل‌های متعدد می‌شود و بالاخره اینکه یک تحرک عمده را در بازار مخابرات و موبایل شاهد خواهیم بود.
در این پرونده تلاش می‌کنیم که هر آنچه را در مورد ۳G و ۴G نیاز به دانستنش دارید پیش روی شما قرار دهیم از روش‌های اتصال به اینترنت پرسرعت در هر اپراتور گرفته تا آمارهایی از وضعیت اینترنت پرسرعت موبایل در منطقه.