سخنان حکیمانه و الهام‌بخش از نلسون ماندلا

نِلسون ماندِلا نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی بود که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد. وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجستهٔ مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود.

نِلسون ماندِلا نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی بود که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد. وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجستهٔ مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود. ماندلا در طول ۲۷ سال زندان، که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره روبن سپری کرد، مشهورترین چهرهٔ مبارزه علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی شد.



ماندلا پس از دریافت جوایزی در طول چهار دهه، یک چهره سرشناس دولتی بود که تا اواخر عمر خود در مورد مسائل مهم عقاید خود را ابراز می‌کرد. او را در آفریقای جنوبی اغلب تحت عنوان مادیبا می‌شناسند، این عنوان افتخاری را بزرگان خاندان ماندلا به وی داده‌اند. این عنوان دیگر مترادف با نام نلسون ماندلاست. بسیاری از مردم آفریقای جنوبی نیز به‌نشانهٔ احترام وی را مخولو (پدربزرگ) صدا می‌زنند.



روز بین‌المللی نلسون ماندلا یا روز ماندلا، آیینی است که هر ساله در ۱۸ جولای به افتخار ماندلا جشن گرفته می‌شود. این روز در نوامبر ۲۰۰۹ رسماً توسط سازمان ملل متحد نامگذاری شد. ۱۸ جولای زادروز ماندلاست.


به مناسبت روز ماندلا در زیر چند جمله حکیمانه از وی آورده ایم که به همه ما یاد می دهد که چطور انسان های بهتری باشیم.

"من یاد گرفته ام که شجاعت نترسیدن نیست، بلکه غلبه بر ترس است. مرد شجاع مردی نیست که نترسد، بلکه مردی است که بر ترس خود فائق آید."

"مرا با موفقیت هایم قضاوت نکنید، مرا با تعداد دفعاتی که زمین خوردم و بلند شدم قضاوت کنید."

"آزادی و رهایی صرفاً گسیختن زنجیرها نیست، بلکه آزادی زندگی کردن به نحوی است که به آزادی دیگران احترام گذاشته شود و آزادی آنها را بیشتر کند."


"فکر نیک و قلب نیک همیشه ترکیبی شگفت انگیز بوده است."

"ظاهر انسان هم مهم است، یادتان باشد که لبخند بزنید."

"آیا کسی هست که واقعاً فکر کند آنچه دارد بخاطر استعداد، یا مقاومت یا تحمل یا تعهد بدست نیاورده است؟"



"همیشه تا وقتی که کاری انجام نشود، غیرممکن به نظر می رسد."

"همیشه افراد را از عقب هدایت کنید و بگذارید فکر کنند که آنها جلو هستند."

"موضعی که در آن ایستاده اید بستگی به جایی دارد که نشسته اید."

"بزرگترین افتخار در زندگی نیفتادن نیست، بلکه بلند شدن پس از هر بار افتادن است."