با فایرچت بدون نیاز به اینترنت گفت‌وگو کنید

بعد از وعده‌های فراوان اپل به کاربران تلفن‌های همراه هوشمندش، سرانجام سیستم عامل iOS۷ از راه رسید.

بعد از وعده‌های فراوان اپل به کاربران تلفن‌های همراه هوشمندش، سرانجام سیستم عامل iOS۷ از راه رسید.

این به روزرسانی جدید سیستم عامل اپل به قابلیت اتصال چندگانه (Multipeer Connectivity Framework) مجهز شده است که به کاربران اجازه می دهد از وای فای و بلوتوث برای ارتباطات نقطه به نقطه استفاده کنند. اپلیکیشن فایرچت که بر پایه همین قابلیت ساخته شده است، توانسته در چند روز ابتدایی عرضه در فروشگاه اینترنتی اپل با استقبال فوق العاده ای در تعداد دانلود روبه رو شود.

ویژگی اتصال چندگانه محدودیت هایی نیز دارد، برای مثال کسی که با او چت می کنید باید در نزدیکی و در محدوده پوشش بلوتوث یا وای فای شما باشد. iOS۷ برای این محدودیت نیز چاره ای اندیشیده است که به آن wireless mesh networking می گویند. به این ترتیب کاربر می تواند شبکه درست کند تا هنگامی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد به کمک این ویژگی iOS۷ و اپلیکیشن فایرچت، آی دیوایس ها به یکدیگر متصل شوند.

این ابتکار اولین بار توسط اپل به کار گرفته شده است و مانند AirDrop اپل کار می کند. به این ترتیب افرادی که از اپلیکیشن FireChat یا سیستم AirDrop اپل استفاده می کنند، می توانند بدون نیاز به اینترنت و حتی در مکان هایی بدون دکل های مخابراتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این قابلیت در شرایط بحرانی مثلا مناطق آسیب دیده که به ارتباطات اینترنتی و مخابراتی دسترسی ندارند، بسیار باارزش است. سازنده اپلیکیشن فایرچت، شرکت Open Garden برای سیستم عامل اندروید نیز قابلیت بی سیم ارائه کرده است که این قابلیت شامل گفت وگو نمی شود. هرچند احتمالا در آینده گوگل نیز از این فناوری بهره خواهد برد، اما اکنون اپل پیشتاز است.