قیام جاودانه

قیام خونین ۱۹ دی، آتش زیر خاکستری بود که با شعله‌ور شدن آن، بسیاری از معادلات رژیم ستمشاهی را تغییر داد و فریاد خروشانی شد علیه دستگاه جبار و خودکامه حکومت شاهنشاهی.

قیام خونین ۱۹ دی، آتش زیر خاکستری بود که با شعله‌ور شدن آن، بسیاری از معادلات رژیم ستمشاهی را تغییر داد و فریاد خروشانی شد علیه دستگاه جبار و خودکامه حکومت شاهنشاهی.

رژیمی که با خوش باوری، پس از شهادت مرموز مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی و سال ها پس از تبعید حضرت امام(ره) و قیام خونین پانزده خرداد ۴۲ به منظور تثبیت حاکمیت خویش مرتکب اهانتی آشکار به ساحت مقدس مرجعیت و حضرت امام(ره) با نگاه قلدرمآبانه قصد تزلزل جایگاه مردمی امام(ره) داشت که سیلی سختی خورد.

تصمیم رژیم در مخدوش کردن چهره امام (ره) به عنوان رهبر نهضت اسلامی زمانی شکل گرفت که وزیر اطلاعات و جهانگردی رژیم، نامه ممهور به مهر دربار را به دست مدیر مسئول روزنامه اطلاعات سپرد تا آن را به چاپ رساند، مقاله ای که مفاد آن تند و تحریک آمیز بود؛ ولی هر چه بود به دستور شاه و با قلم مستعار احمد رشیدی مطلق به رشته تحریر درآمده و خواسته دربار، انتشار آن در روزنامه بود، مقاله ای که آشکارا بی حجابی را فضیلت و حجاب را ایده کهنه پرستی و ارتجاع معرفی می کرد و قیام خونین پانزدهم خرداد ۴۲ توطئه طراحی شده استعمار سرخ و سیاه معرفی می شد و به امام اهانت شد. انتشار این مقاله اولین واکنش حوزه علمیه و مردم قم را به دنبال داشت.

دروس حوزه علمیه تعطیل شد. هجدهم دی ماه روز تعطیلی حوزه اعلام شد. تجمع و تظاهرات گسترده روحانیان همراه مردم به سوی دفاتر و بیوت مراجع تقلید و سخنرانی تند علما، رژیم را بر آن داشت که به اعزام نیروهای امنیتی به این شهر و استقرار آنان در مراکز حساس و مدارس علمیه اقدام کند.

بازاریان قم، در نوزدهم دی ماه اقدام به تعطیلی بازار و مغازه های شهر کردند، اهانت رژیم هر لحظه موجی از محکومیت را به خود می دید، اما نیروهای رژیم حرکت توفنده و عظیم مردم را برنتافتند و ناجوانمردانه دست به تیراندازی زدند.

عده ای از طلاب و مردم را به خاک و خون کشیدند تا فریاد آنان را به خاموشی بسپارند، اما غافل از آن که این فریاد در جای جای این مرز و بوم شنیده شد و در تبریز، یزد و شهرهای مختلف دیگر طنین انداز شد و خط بطلانی کشید بر شعار فضای باز سیاسی کشور و وحشت رژیم از حرکت سیاسی و مذهبی روحانیت را نشان داد. قیام ۱۹ دی ثابت کرد که امواج خروشانی را در خود پنهان دارد که بنیان رژیم ستمشاهی را برخواهد کند و متحجرین و مروجان جدایی دین از سیاست را منزوی خواهد کرد.

قیام ۱۹ دی را باید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی دانست، قیامی که گفتمان مبارزه با رژیم را که حاصل اندیشه امام(ره) بود، شکل داد و مخالفت با رژیم باطل و ظالم را قوام بخشید، قیامی که حرکت رو به پیش انقلاب را سرعت و شتاب بخشید و به اسلامی و مردمی بودن نهضت امام خمینی(ره) عینیت داد.

محمد خامه یار