اولین سالن اختصاصی کنسرت در ایران

یکی از مهمترین مشکلاتی که موسیقی ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند نداشتن سالن‌های استاندارد و مناسب برای برگزاری کنسرت است.

یکی از مهمترین مشکلاتی که موسیقی ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند نداشتن سالن‌های استاندارد و مناسب برای برگزاری کنسرت است.
تعداد سالن‌هایی که قابلیت اجرای کنسرت داشته باشند حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و همین تعداد هم در پایتخت متمرکز شده‌اند و در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها وضعیت به شدت وخیم‌تر است. با این حال چندی پیش خبر ساخت نخستین سالن اختصاصی کنسرت در کشور در محافل فرهنگی مطرح شد. خبری که اولین بار در سایت موسیقی ما منتشر شد و به دنبال آن رسانه‌های دیگری آن را پیگیری کردند. آنگونه که گفته شده این سالن تنها برای برگزاری کنسرت ساخته می‌شود. اتفاقی که تاکنون در ایران سابقه نداشت و معمولا از سالن‌ها به صورت چندمنظوره استفاده می‌کردند.
می‌گویند ظرفیت این سالن که در فرهنگسرای بهمن در حال ساخت است ۱۷۰۰ نفر خواهد بود و قابلیت‌هایی همچون سالن اصلی شیب‌دار، سیستم صوتی و تجهیزات اکوستیک، سالن V.I.P، اتاق‌های گریم مجزا ویژه هنرمندان و رستوران از مشخصه‌های دیگر نخستین سالن اختصاصی کنسرت در کشور است. ماجرای احداث این سالن از این قرار است که فاز نخست پروژه سالن «شهیدآوینی» که درسال ۱۳۷۱ در زمینی با مساحت تقریبی ۳۵۰۰ متر مربع اجرا شد به دلیل عدم ایمنی و امکانات استاندارد، از بهمن ماه ۱۳۸۸ به کارفرمایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بنایی بالغ بر ۴۵۰۰ مترمربع وارد مرحله نهایی ساخت، تجهیز و توسعه تکمیلی شده است.با انتشار این خبر شایعه‌هایی مطرح شد که بابک زنجانی یکی از سرمایه‌گذاران مطرح، در ساخت این سالن نقش دارد اما به سرعت تکذیب شد. در همین رابطه محمد حسین پور تقی مدیر روابط عمومی فرهنگسرای بهمن در گفت‌وگو با سایت موسیقی ما درباره نقش بابک زنجانی در این پروژه گفت: «قطعا این حرف‌ها صحت ندارد. فرهنگسرای بهمن با همکاری شهرداری این پروژه را در دست اجرا دارد. مدیریت امور سالن‌های فرهنگسرا نیز نهاد مرجع برای رزرو این سالن برای اهالی موسیقی است. با قاطعیت این مساله را می‌گویم که هیچ فرد یا گروهی به جز فرهنگسرای بهمن و شهرداری در ساخت این سالن نقش ندارند.».
ساخت اولین سالن اختصاصی کنسرت می‌تواند راه تازه‌ای را در موسیقی ایران باز کند. شاید همین سالن باعث شود تا سرمایه‌گذاران دیگری تصمیم بگیرند وارد میدان شوند و سالن‌های دیگری را به مجموعه موسیقی کشور اضافه کنند. همین اتفاق می‌تواند رونق قابل توجهی را به وجود بیاورد. موسیقی ایران بیشتر از هرچیزی نیاز به سالن‌های مجهز و استاندارد برای برگزاری کنسرت دارد.

یاسر علیزاده