دستورالعمل X

راهنمای خرید‌ هارد دیسک‌های اکسترنال

هارددیسک‌های اکسترنال ۲ دسته‌اند؛ ‌هاردهای آدابتوری و‌ هاردهای پاسپورتی. دسته اول با آدابتور تغذیه می‌شوند و به همین دلیل حمل و نقلشان سخت‌تر است...


ما به محاصره کامل ابزارهای دیجیتالی درآمده‌ایم. دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری، دستگاه‌های ضبط صدا و تلفن‌همراه هر روز فایل‌های تازه‌ای تولید می‌کنند که برای ما اهمیت دارند. همه ما عکس‌های گرفته‌شده در آخرین مهمانی خانوادگی، فیلم‌های ضبط‌شده عروسی، فایل‌های صوتی سخنرانی، متن‌های تایپ‌شده و چیزهایی از این قبیل را دور نمی‌ریزیم. پس باید آنها را در جایی مطمئن آرشیو کنیم. الهه تکنولوژی خودش دست به کار شده و یک راه چاره پیش پایمان گذاشته است؛ دیسک سخت‌های خارجی.

۱. از این اسم متنفرم. مثل این می‌ماند که نام شما سایه باشد، بعد برای سفر به خارج از کشور بروید و همه Shadow صدایتان کنند. من از بخش ویراستاری خواسته‌ام سختگیری را کنار بگذارند و اجازه بدهند از کلمه «هارددیسک اکسترنال» استفاده کنیم.

۲. معمولا در چنین مواقعی همه می‌پرسند «چی بخرم؟». بگذارید خیالتان را راحت کنم. وقتی پای خرید ‌هارد دیسک در میان باشد نباید خیلی سختگیری کرد. حقیقت ماجرا این است که تکنولوژی ساخت ‌هارددیسک تنها در انحصار ۲ شرکت بزرگ قرار دارد؛ اول «سی گیت» که چند سال پیش سهام شرکت «کوانتوم» را خرید و دوم «وسترن دیجیتال». بقیه تولیدکننده‌ها از همین دو اسم بزرگ خرید و بعد به صورت جداگانه بدنه‌هایی روی آن سوار می‌کنند. اگر دقت کنید خود سی گیت و وسترن دیجیتال از نظر تنوع ظاهری خیلی قوی نیستند.

۳. شما نصف بیشتر راه را آمده‌اید. حالا باید قدم بعدی را محکم بردارید. قبل از توجه به هیبت و ظاهر‌ هارد به شرکت گارانتی‌کننده دقت کنید. بعضی از آنها گارانتی مادام العمر ارائه می‌دهند. من چنین‌هاردی را پیشنهاد می‌دهم.

۴. ظرفیت‌ هارد به خودتان بستگی دارد. نیازهایتان را بسنجید و بعد خرید کنید. تازگی‌ها‌ هاردهای جدیدی روانه بازار شده که از قابلیت USB نسخه ۳ پشتیبانی می‌کنند. سرعت انتقال اطلاعات در این‌ هاردها بیشتر است. البته به شرطی که کامپیوترتان از قابلیت ۳ USB پشتیبانی ‌کند.

۵. گول تبلیغات را نخورید. چیزی به اسم‌ هارد ضدضربه وجود ندارد. آنچه فروشنده‌ها سعی می‌کنند به شما بفروشند تنها یک‌ هارد «آنتی‌شوک» است که در برابر ضربه‌های کوچک مقاومت دارند. در مورد محصولات ضدآب دقیقا همین مساله صادق است. باور ندارید می‌توانید کارت گارانتی‌شان را بررسی کنید.

۶.‌ هارددیسک‌های اکسترنال ۲ دسته‌اند؛ ‌هاردهای آدابتوری و ‌هاردهای پاسپورتی. دسته اول با آدابتور تغذیه می‌شوند و به همین دلیل حمل و نقلشان سخت‌تر است با این حال معمولا ظرفیت بیشتری دارند.‌ هاردهای پاسپورتی را می‌توانید داخل جیب کت این طرف و آن طرف ببرید و به سادگی وصل کردن پورت USB استفاده کنید.

صدرا بکتاش