فیلم خوب، یعنی حالت خوب باشه

گفت‌وگو با محمدرضا غفاری، بازیگر فیلم گس

«می‌خواستیم فیلم بسازیم، آن هم یک فیلم خوب» این گفته محمد رضا غفاری پس از اختتامیه هشتمین فستیوال فیلم رم و پس از دریافت جایزه ویژه این جشنواره برای «بازیگران نو» فیلم «گس» است. محمد رضا غفاری که پیش از این در فیلم‌های سینمایی «رویای خیس» به کارگردانی پوران درخشنده بازی کرده بود این‌بار همراه با تیم کیارش اسدی‌زاده پا به نخستین جشنواره بین‌المللی گذاشت و از تجربه ایفای نقش خود در این فیلم سینمایی به روزنامه اعتماد گفت: «من از طریق منشی صحنه، خانم نوال شریفی به آقای اسدی‌زاده معرفی شدم.
با اینکه قصد سفر داشتم، اما وقتی فیلمنامه را خواندم قصه برایم بسیار جذاب بود و مشتاق بودم که حتما این نقش را بازی کنم. از اینکه آقای اسدی‌زاده به من اعتماد کرد و این فرصت به من داده شد خیلی خوشحالم.» غفاری در حالی برابر دوربین فیلم «گس» ایستاد که همبازی‌هایش نخستین کار سینمایی خود را تجربه می‌کردند اما به اعتقاد خودش ایفای نقش «رضا» نیز برای او یک تجربه تازه بوده است: «تنها چیزی که باقی می‌ماند، یک فیلم خوب است. من هیچ‌وقت پیش از کلید خوردن فیلم به این مساله توجه نکردم که کارگردان فیلم یا سایر بازیگران چه کسانی هستند، فیلمنامه خوب بود و من دوست داشتم این نقش را اجرا کنم. در ابتدا نه من و نه سایر اعضای فیلم نمی‌توانستیم تصور کنیم که «گس» تا کجا پیش می‌رود و به نظر من همیشه اتفاقات خوب زمانی رخ می‌دهند که هیچ گاه تصورش را نمی‌کنی. هدف من بازی کردن بود، یک بازی بدون ایراد و خوب و کارگردان هم هدفش ساختن یک فیلم خوب بود، همین دلیل کافی برای شروع بود.
در ادامه کار، حین فیلمبرداری همه‌چیز آن گونه پیش رفت که می‌بایست، این جمله همیشگی من است که: «هر وقت در حین فیلمبرداری حالت خوب باشه، نتیجه خیلی خوبی می‌گیری.» به شخصه حال خوشی در طول فیلمبرداری داشتم و فکر می‌کنم برای بقیه هم همین طور بوده.
امروز ما نتیجه کار را دیدیم و خدا رو شکر دست پر از آن بیرون آمدیم.» محمدرضا غفاری که پیش از این در فیلم « قاعده تصادف» کار کرده بود، در رابطه با کیارش اسدی‌زاده و نخستین تجربه فیلم بلندش می‌گوید: «اگر جایزه رم مهر خوبی در کارنامه من باشد، آن را مدیون کارگردان خوبی هستم که مسیر درستی را انتخاب کرده و شعور و استعداد خوبی در فیلم ساختن دارد. من همیشه به جایزه جشنواره فیلم فجر فکر کرده بودم اما یک جایزه بین‌المللی را هیچ‌وقت اینقدر نزدیک نمی‌دیدم.» محمدرضا غفاری درباره بازخورد فیلم «گس» در فستیوال فیلم رم توضیح می‌دهد که پس از نمایش این فیلم، حضار در سالن چند دقیقه‌یی اعضای فیلم را با دست زدن تشویق کردند و پس از کسب جوایز با استقبال و تبریکات فراوانی روبه‌رو شدند: «همه ما از جشنواره رم انرژی خوبی گرفتیم و از همه آنها تشکر می‌کنیم که این فرصت را به ما دادند تا خودمان را نشان دهیم.» پیش از این کارگردان فیلم «گس» گفته بود که میان کاراکترهای فیلم و بازیگرانش فاصله نزدیکی وجود دارد، غفاری در رابطه با نقش «رضا» به روزنامه اعتماد می‌گوید: «نزدیک‌ترین چیز به من در این فیلمنامه «رضا» بود که برای نخستین بار با اسم خودم بازی می‌کردم. خیلی خوشحالم که کارگردان هم، چنین تصوری از من و نقش دارد، چرا که رضایت او را از ایفای نقش نشان می‌دهد.»