عاشق «سمیر» شدم

این بازیگر اهل بندر انزلی است و از کودکی عاشق بازیگری بوده.

این بازیگر اهل بندر انزلی است و از کودکی عاشق بازیگری بوده. از نخستین تئاترش جایزه استانی می گیرد و وقتی هم به تهران می آید اول از همه می رود سر کلاس بازیگری مسعود کیمیایی:«چیزهایی که ایشان به من گفتند مسیر زندگی ام را عوض کرد. اول باید خود را سرپا نگه می داشتم بعد وارد دنیای هنر می شدم.» بعد از چند کار بالاخره گلاب آدینه برای بازی در سریال «خواستگاران» از او دعوت می کند: « اول قرار بود یک نقش بازی کنم اما بیش از بیست نقش در این سریال ایفا کردم.» بعد از بازی در چند تله فیلم و سریال ، مهرشاد کارخانی او را برای فیلم «کوچه ملی» انتخاب می کند. فیلم اکران عمومی نشد اما بازی او به چشم پی گیران سینما آمد. فیلمی که باعث شد نام کی مرام سر زبان منتقدان و سینماروهای حرفه ای بیفتد،«ملکه» ساخته محمد علی باشه آهنگر بود. او برای این فیلم که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده، کاندیدای دریافت سیمرغ بهترین بازیگری از جشنواره فجر و نامزد دریافت جایزه انجمن منتقدان شد و سال گذشته برای نقش سیاوش فیلم ملکه جایزه جشنواره مقاومت را به دست آورد. بین فیلم های کوچه ملی و ملکه او سریال «نابرده رنج» را بازی کرد و همین باعث شناخته شدن او پیش مخاطبان تلویزیونی شد. خودش می گوید: « مردم من را از سریال نابرده رنج می شناسند. با وجود این که پیشنهاد تلویزیونی زیاد داشتم به خودم قول داده بودم و حتی در آخرین مصاحبه هم اعلام کردم که بعد از نابرده رنج نقشی بازی می کنم که متفاوت با نقش قبلی باشد.«جابر» نابرده رنج هیچ ربطی به «سمیر» بچه های نسبتا بد ندارد.»


این تفاوت دلیل پذیرفتن نقش سمیر بوده یا فاکتورهای دیگری هم مد نظرتان داشتید؟

خیلی عوامل بود. اولا نقش متفاوت و خاصی است. دلیل دوم یک گروه حرفه ای و کاربلد و خود آقای مقدم بود که به نظرم سوپر استار تلویزیون است . ضمن این که سریال قرار بود ماه رمضان پخش شود و من دوست داشتم در این ماه حتما کاری داشته باشم.

همه نقش های منفی بچه های نسبتا بد این قابلیت را دارند که خوب در ذهن مردم بمانند. به نظرم سوای انتخاب،شانس هم مهم است.

شانس را من قبول ندارم ؛ شانس اسم دوم خداست. وقتی تو درست مسیرت را حرکت کنی آن را جلوت می گذارد و تو انتخاب می کنی.من چهار سال در تلویزیون کار نکردم. بعد از نابرده رنج هیچ سالی نبود که برای سریال های ماه رمضان پیشنهاد بازی نداشته باشم؛ هیچ سالی. این را با ادله و فیلمنامه های موجود می توانم ثابت کنم. معدود سریالی بوده که به من پیشنهاد نشده.
ظاهرا پیمان عباسی از ابتدا نقش سمیر را برای شما نوشته بود. خودتان اطلاع داشتید؟

طی صحبتی که شهرام زمانی (بازیگردان سریال) با آقای مقدم داشته از اول من را برای نقش سمیر انتخاب کرده بودند. انتخاب اول و آخر برای این نقش من بودم و گزینه دیگری نداشتند. همان اول که فیلمنامه را خواندم به نقش سمیرعلاقمند شدم. همیشه دوست داشتم یک چنین نقشی را بازی کنم. همزمان با این سریال آقای کیمیایی برای فیلم «متروپل» به من پیشنهاد دادند. با وجود ارادت قلبی به ایشان و این که همیشه دوست داشتم با او کار کنم به خاطر سریال نتوانستم بپذیرم . قرارداد امضا کردم اما به خاطر فشردگی زمان متاسفانه برنامه ام برای حضور در فیلم مسعود کیمیایی هماهنگ نشد. به هر حال من همیشه دوست داشتم چنین کاراکتری را بازی کنم ؛ نه آن جوری که دیگران بازی کرده اند؛ بلکه جوری که تا الان بازی نشده. تمام سعی ام را کردم که این اتفاق بیافتد. من سال ها صبر کردم تا چنین نقشی پیشنهاد شود. خیلی پیشنهادها را رد کردم اما برای نقش سمیر خیز برداشته بودم.


جزئیات شخصیت سمیر در فیلمنامه بود یا موقع کار با آقای مقدم این شخصیت شکل گرفت؟

این کار ، انفرادی نبود. من آقای مقدم و پیمان درباره این شخصیت نظر می دادیم و در طول کار شکل گرفت. کاملا تعامل داشتیم.

یکی از دلایلی که من جذب این سریال شدم همین واقعی بودن آدم هایش بود.ریالیته ای که در خلق شخصیت های پیمان عباسی وجود داشت یعنی هیچ چیز معلق نبود. تو نه شخصیت خیلی خوب داری نه خیلی بد.آدم ها گاهی خوب اند وگاهی بد.بنا به اتفاقات پیرامون شخصیت ها کنش می دهند.

قبل از کلید خوردن تمرین هم داشتید؟ اصلا فرصت شد تمرین کنید؟

ما ۷ قسمت آماده داشتیم که قبل از شروع کار دورخوانی کردیم. آقای مقدم مدلش این جوری است که خوب انتخاب می کند، در دورخوانی با بحث و گفت و گو قالب شخصیت را مشخص می کند و ما به عنوان بازیگر در طول کار مشکل نداشتیم.

موقع کار با دیگر بازیگران بده بستان داشتید؟ به هم پیشنهاد می دادید؟

کاملا.همه حواسمان به کار یکدیگر بود.همه گروه برای تولید یک کار خوب تلاش می کردند.من یکی از بهترین پشت صحنه ها را در این سریال تجربه کردم که دلیل اصلی اش مدیریت خوب سیروس مقدم بود. ما روزی ۲۰ ساعت کار می کردیم ؛ یک سریال ۲۸ قسمتی را در ۲ ماه تمام کردیم.این یک رکورد در سریال سازی است. آقای مقدم سطح سریال سازی در ایران را بالا برده و سوپراستار واقعی است.

احمد رنجبر