غذایت را چاپ کن!

بسیاری از ایده‌های مطرح شده در فیلم‌های علمی ـ تخیلی شاید در نهایت روزی به واقعیت تبدیل شود. معمولا این ایده‌ها با ایجاد جرقه‌ای در ذهن طراحان، راه را برای ساخت دستگاه یا فناوری جدید هموار می‌کنند.

بسیاری از ایده‌های مطرح شده در فیلم‌های علمی ـ تخیلی شاید در نهایت روزی به واقعیت تبدیل شود. معمولا این ایده‌ها با ایجاد جرقه‌ای در ذهن طراحان، راه را برای ساخت دستگاه یا فناوری جدید هموار می‌کنند.

با این حال، ایده هایی که عملی کردن آنها شاید تا آینده ای دور نیز با دشواری های مختلفی هموار شود، وجود دارد؛ مواردی که می تواند به انگیزه ای برای ساخت فناوری های متفاوت تبدیل شود. این بار قصد داریم به یکی از فیلم های علمی ـ تخیلی برتر چند سال گذشته بپردازیم که با به نمایش در آوردن دستگاهی باعث شد امروزه شاهد شکل گیری فناوری ای باشیم که هر چند در سطح مطرح شده در فیلم نیست، اما آینده نگرانه و قابل توسعه به نظر می رسد؛ دستگاهی که با پیشرفت علم در سال های آینده می تواند به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان تبدیل شده و نیاز به خرید و استفاده از طرح های دیگران در وسایل روزمره را از بین ببرد. با ما همراه باشید تا در این سری مطالب به معرفی فیلم ها و ایده هایی بپردازیم که روزی در تخیل نویسندگان وجود داشت، اما اکنون جزئی از زندگی اطراف ما شده است.

● اجسامی از جنس داده های رایانه ای

هر چند سری فیلم های «پیشتازان فضا» بخصوص در کشورمان به اندازه «جنگ ستارگان» شناخته شده نیست اما در دیگر نقاط دنیا و بخصوص آمریکا دارای طرفداران بی شماری است. سری فیلم هایی که به لطف خلاقیت و هنر جی جی آبرامز بتازگی جانی دوباره گرفت و توانست طرفداران نسل جدید خود را بار دیگر راضی کند. اگر با این سری آشنایی داشته باشید مطمئنا نسل جدید پیشتازان فضا را دیده اید؛ همان که با دوری از خط داستانی فیلم های اصلی سعی داشت شخصیت های جدیدی را به دنیای استارترک وارد کند. در کنار شخصیت های جدید یکی از فناوری های نوینی که در این سری معرفی شد، رپلیکاتور بود. دستگاهی که به مسافران فضایی اجازه می داد به وسیله آن هر چیزی از اجسام بی جان گرفته تا وعده های غذایی را بسازند. با وجود این که امروزه علم به حدی پیشرفت نکرده که انسان بتواند گوشت، گیاه یا هر چیز دیگری را به وسیله دستگاه ها شبیه سازی کند، اما شاهد ساخت پرینتر های سه بعدی هستیم که با دریافت نقشه های مورد نیاز می توانند اشیای بی جان را شبیه سازی کنند.

کاربر با در اختیار داشتن فایل سه بعدی شیء مورد نظر و انتقال آن به پرینتر می تواند به وسیله ماده های مختلفی که در اکثر مواقع پلاستیک فشرده است، همان را تولید کند؛ در حالی که نقطه مقابل این امر به پرینتری همچون اچ پی تاپ شات اختصاص پیدا می کند که توانایی ایجاد تصاویر سه بعدی از اجسام مختلف را در اختیار دارد. زمانی که یک جسم خاص را در بخش بالایی تاپ شات قرار می دهید، دستگاه از زوایای مختلف آن را اسکن می کند و در نهایت، تصویری سه بعدی در رایانه شکل می دهد.

محمد طالبیان