دقت زیاد درباره اجتماع

مهرداد فرید بعد از دو سال توانست فیلم «بی‌تابی بیتا» را با بازی حامد بهداد اکران کند. فیلمی با موضوعی کاملا اجتماعی که به ناهنجاری‌های زندگی یک منشی جوان می‌پردازد. با مهرداد فرید درباره فیلمش گفت‌وگوی کوتاهی کرده‌ایم.

مهرداد فرید بعد از دو سال توانست فیلم «بی‌تابی بیتا» را با بازی حامد بهداد اکران کند. فیلمی با موضوعی کاملا اجتماعی که به ناهنجاری‌های زندگی یک منشی جوان می‌پردازد. با مهرداد فرید درباره فیلمش گفت‌وگوی کوتاهی کرده‌ایم.

آقای فرید چطور شد که بعد از فیلم «آرامش در میان مردگان» و همین طور چند فیلم با ژانر کمدی به سراغ فضایی اجتماعی با رگه‌های بسیار تلخی رفتید؟
خب من نگرانی‌ام را در فیلم بازگو کرده‌ام. من در حال حاضر در شرایطی هستم که فکر می‌کنم باید به مسائل اجتماعی توجه زیادی شود، بالاخره ما شرایط خوبی در اجتماعمان نداریم. دختران جوان وقتی وارد اجتماع می‌شوند، باید به خیلی از مسائل توجه کنند. مسائلی که شاید در ابتدا به عنوان مسائل پیش پاافتاده در نظر بیاید. آنها وقتی آماده حضور در عرصه اجتماع می‌شوند نمی‌دانند چه چیزهایی در انتظار آنهاست و همین مسئله بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد. در هر حال من خودم دختر جوانی دارم که آماده حضور در عرصه اجتماع است و همیشه فکر می‌کنم که نیاز دارم با دقت زیادی درباره اجتماع تفکر کنم.
کمی درباره انتخاب بازیگرانتان حرف بزنیم. شما از حامد بهداد و الهه حصاری استفاده کردید...
بله. من درباره بازیگر اول زن دنبال دختری در آن سن و سال می‌گشتم و متاسفانه ما در آن سن بازیگر ستاره نداریم، مثلا شما نگاه کنید و ببینید باران کوثری دیگر دارد پا به سن می‌گذارد. ترانه علیدوستی همینطور. از نظر من پگاه آهنگرانی و الهه حصاری هر دو از نظر افزودن مخاطب در یک سطح هستند و ستاره محسوب نمی‌شوند. ستاره کسی است که بتواند مخاطب را به سمت گیشه جذب کند. پگاه این شرایط را ندارد. از طرف دیگر ما بازیگر این سن و سالی نداریم. هرچند خود الهه حصاری هم ۳۱ سال دارد، اما به خاطر شرایط فیزیکی‌اش می تواند نقش دختران دبیرستانی را به خوبی ایفا کند. شاید باورتان نشور اگر بگویم او حدود ۹ سال است که ازدواج کرده. در مورد حامد بهداد اما او بازیگری بسیار بااستعداد است که نقش مقابلش خیلی برایش اهمیت ندارد و خوشبختانه ستاره‌ای است که توانست با فیلمنامه ارتباط خوبی برقرار کند. بازیگران دیگر من هم ستاره محسوب نمی‌شوند. آنها کاراکترهایی تلویزیونی دارند و بیشتر مخاطب عادت دارد آنها را در چارچوب تلویزیون ببیند.
چقدر برای فیلم هزینه کردید؟
خب هزینه هر فیلمی جزو اسرار محرمانه آن است. مضاف بر این که دوسالی از ساخت بی‌تابی‌بیتا می‌گذرد. من از ابتدا برای بازی در نقش مردم حامد بهداد را در نظر داشتم و بیشترین پرداخت دستمزدم هم به حامد بهداد بود. شاید اگر تهیه‌کننده کار خودم نبودم یا پول بیشتری داشتم برای انتخاب بازیگران دیگر فیلم هم به سراغ ستاره‌ها می‌‌رفتم.