تلاشی صبورانه برای تصویری حقیقی!

نگاهی دیگر به فیلم سینمایی «ملکه»

متن و محتوای «ملکه» و مضمون جدی و منتشر در حقیقت این اثر، توجه و تنبهی است که به عنصر ایمان، انسان و ماورای ماده یعنی بعد هستی‌شناسانه خلقت و حقیقت الهی سلوک بشر می دهد.
این فراز مهم و خطیر و حق مدارانه را که «ملکه» به راستی و درستی و با شیوه ای هنرورزانه، جنگ را از یک مصاف ظاهری با دشمنی دون مثل ارتش بعث عراق، به جنگ باطنی انسان الهی با عاقبت دنیایی و قصه پرغصه اما شیرین و شیداییِ تعهد و ایثار و انسانیت انسان در مهلکه جنگ سخت افزار میدان نبرد و نرم افزار تصمیم اکبر می کشاند و در مصاف جهادگونهٔانسان با خود و میدان عمل اطرافش، به ترسیم یکی از پیچیده ترین و مهیب ترین موقعیت ها در زندگی بشر خاصه در میدان جنگ می پردازدنباید از خاطر برد و دست کم گرفت.
و «ملکه» چنین فیلمی است؛ با همه این متن و حواشی قابل تأمل و مهم. شخصیت اصلی فیلم، رزمنده سپاه حق است یعنی همان «بسیجی».نامی که هرگز غبار فراموشی نخواهد گرفت و کهنه نخواهد شد.چراکه بسیجی خلاصه حضور خدایی انسان در زمین است و مادام که انسانی باشد و زمینی، بسیجی هم هست؛ گیریم که به قالب های مختلف و در آوردگاه های گوناگون.«ملکه» هم جولانگه بسیجی است؛ فرقی نمی کند که در لباس سرباز یا فرمانده؛ در هیأت مخالف یا موافق؛ پیروز یا شکست خورده؛ فرقی نمی کند.
و رسیدیم به موضع و موقف خوف و رجا که حالت مومن در دنیاست و فیلم سینمایی ملکه چه تلاش درخور و مبارکی برای به تصویرکشیدن این موقعیت عرفانی و مؤمنامه دارد و به انجامش می رساند.
فیلم بی هیچ تردیدی یک دستاورد غنی و ارزشمند و عبرت آموز از سینماورزی جنگاورانه و به تصویرکشیدن نمایی کمتر دیده شده از سالهای جنگ تحمیلی ماست.
تصویری که چه در فرم و چه در مضمون و چه در قصه و چه در میزانسن و چه در نتیجه گیری کاملا آگاهانه و بصیرت آمیز رفتار می کند و این نتیجه گیری از هر چیزی مهم تر است و این سرانجام از هر رهاوردی عمیق تر و دقیق تر.
مهم آن است که در «ملکه» جنگ انسان با نفس و تلاقی جهاد اکبر و اصغر با همه رمز و رازها و خصوصیات جنگ هشت ساله و با همه خاطرات و تجربیات عینی تماشاگرانش در ایران توانسته به شمایی قابل فهم و درکی جدی تر از نمونه های پیشین آثار سینمایی ما در این حوزه دست یابد و این موفقیت کمی نیست.
فیلم ملکه یک دستاورد عظیم فنی را با رعایت استانداردهای بصری در حوزه ای از عمیق ترین و دقیق ترین معانی و مفاهیم فکری و عرفانی به تصویر می کشد و میزان و مراتب صدق این حقیقت را تاریخ مشخص خواهد کرد، نه جشنواره ها و نه فروش و نه نوع اکران و نه هیچ بازی دیگری؛ فقط تاریخ!
آقای باشه آهنگر! دست مریزاد! خسته نباشی!

محمدرضا محقق