اکبر منانی از پیشکسوت‌های معروف دوبله

اکبر منانی کار حرفه‌ای دوبله را سال ۱۳۴۰ شروع‌ کرد. او در فیلم‌ها، مجموعه‌ها و انیمیشن‌های‌ بسیاری حرف زده است؛ مجموعه‌هایی مثل «پوآرو»، «بالاتر از خطر»، «پرستاران»، «بهترین …

اکبر منانی کار حرفه‌ای دوبله را سال ۱۳۴۰ شروع‌ کرد. او در فیلم‌ها، مجموعه‌ها و انیمیشن‌های‌ بسیاری حرف زده است؛ مجموعه‌هایی مثل «پوآرو»، «بالاتر از خطر»، «پرستاران»، «بهترین سال‌های زندگی ما»، «زبل‌خان»، «سفرهای گالیور» و خیلی از فیلم‌ها و کارتن‌های دیگر. او سال‌ها ست گوینده تیپ‌های فلفلی و آقای خوشبین در برنامه صبح جمعه است. او درباره دوبله سری جدید پوآرو حرف‌هایی دارد.
-‌ پوآرو شاید از نظر خیلی‌ها زیباترین سریال بعد از انقلاب باشد، به دلیل این که قصه‌های بی‌نظیری داشت و یک کار قوی بود و بیننده را حسابی با خودش درگیر می‌کرد. این مجموعه که اولین بار حدود ۱۸ سال پیش از تلویزیون پخش شد، قصه‌های کاملا شناخته شده‌ای دارد و از لحاظ کارآگاهی به نظرم بی‌نظیر است.
- ‌ آقای جلال مقامی یکی از گویندگان خوب پوآروست. او در چند قسمتی از فیلم پوآرو کمی کسالت داشت، اما من صبر کردم تا حالشان خوب شود و خودش بیاید رلش را بخواند. حتی در این شرایط ایشان را تغییر ندادم. چون معتقدم هر گوینده باید سر جای خودش باشد.
-‌ این روزها صحبت از سریال جدید پوآرو می‌شود، اما هنوز به دست ما نرسیده است که بخواهیم آن را دوبله کنیم. فیلم سینمایی پوآرو که حدود پنج شش قسمت بود را دوبله کردیم که آخرین قسمت آن را بتازگی تحویل دادیم، اما هنوز خبری از دوبله سریالش نیست که آیا کار می‌شود یا خیر.
-‌ نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم و اصلا به دنبال حاشیه نیستم، اما همه می‌دانند که پوآرو را من پوآرو کردم وگرنه کسی نمی‌دانست پوآرو کیست. ولی به جای این‌که به من بگویند دستت درد نکند جالب است که حتی اسمی از من آورده نشد!
- ‌ متاسفانه در حال حاضر وضع گویندگی ضعیف است و اصلا نمی‌توان اسم آن را گویندگی گذاشت‌. دلیل این اتفاق هم به سفارشی بودن گوینده‌ها برمی‌گردد. همیشه در کلاس‌هایم می‌گویم که گویندگی‌ مثل جراحی مغز است‌. یک جراح مغز چقدر باید تخصص ببیند تا بتواند مویرگ‌های مغز را پیدا کند،‌ اما متاسفانه در حال حاضر فردی که مثلا شکسته‌بند است، حالا آمده و جراحی مغز می‌کند. در گویندگی هم این اتفاق می‌افتد.