پدر معنوی گنجشک‌ها

چهره آرامی دارد. یک پیرمرد مهربان با چشمانی که همیشه می‌درخشند. اگر خوب دقت کنید در همه بازی‌هایش یک جایی هست که سرش را کج کند و با نگاهی آرام و خیره دیالوگ‌های محکمی را به سمت …

چهره آرامی دارد. یک پیرمرد مهربان با چشمانی که همیشه می‌درخشند. اگر خوب دقت کنید در همه بازی‌هایش یک جایی هست که سرش را کج کند و با نگاهی آرام و خیره دیالوگ‌های محکمی را به سمت بازیگر مقابلش پرتاب کند.
او در یکی از بهترین نقش‌هایش با عزت‌الله انتظامی در فیلم «گاو» همبازی بود؛ فیلمی که بعدها به یکی از بهترین‌ها در این عرصه تبدیل شد.
این اثر نسخه سینمایی تئاتر تلویزیونی‌ای بود که سال‌ها قبل از سوی نصیریان و گروهش به اجرا درآمده بود. کودکی‌اش را در محله شاپور و کوچه قوام تهران گذرانده است و خاطرات خوشش برمی‌گردد به روزهایی که با پدرش به قهوه‌خانه می‌رفت، پای نقالی‌ها و معرکه‌گیری‌ها می‌نشست و به گفته خودش اولین جرقه‌های بازیگری نیز از همان دوران در وجود او زده شد.
نصیریان به گفته نزدیکانش بسیار سکوت می‌کند و وقتی حرف می‌زند، سخنان نغز می‌گوید؛ درست مثل بازی‌هایش.
او حساب شده و به‌اصطلاح باشخصیت بازی می‌کند و طی این پنج دهه بازیگری، نقش‌های ماندگاری را به دنیای بازیگری هدیه کرده است.
گاو، سربداران، کمال‌الملک، ناخدا خورشید، دایره مینا، دیوانه از قفس پرید و... از محبوب‌ترین فیلم‌هایی است که علی نصیریان در آنها به ایفای نقش پرداخته و در هر کدام از این نقش‌ها استعداد منحصر به فردی از خود برای بیننده رو کرده است.
از مش اسلام فیلم «گاو» و «تقی پستچی» و ابوالفتح صحاف «هزاردستان» تا آعلی یار «شیرسنگی» و «ناخدا خورشید» تا همین اواخر حاج یونس سریال میوه ممنوعه.
او همان‌قدر که در سینما و تئاتر مطرح است در تلویزیون نیز بازی‌های ماندگاری را از خود به‌جا گذاشته است. او در سریال «میوه ممنوعه» در نقش حاج یونس فتوحی نقش پیرمردی را بازی کرد که سال‌ها تلاش کرده بود همچنان به مناسبات دینی و روابط خاص آن وفادار بماند، اما ناگهان به واسطه آشنایی‌اش با دختر قصه به یکباره عبادات و زهد و تقوایش به چالش ‌کشیده می‌شود.
نصیریان این وجوه را به تمامی و در لحظات مختلف بازی‌اش هویدا کرد و این نظریه را به اثبات رساند که هر کارگردانی که می‌خواهد کار شسته رفته‌ای را تحویل دهد باید یکراست سراغ او برود.
نصیریان حالا در سریال «رویای گنجشک‌ها» که بتازگی روی آنتن شبکه دو رفته در نقش «دوست‌علی» بازی می‌کند. او خانه‌اش را در اختیار بچه‌های یتیم و بی‌سرپرست گذاشته است و با این کار به رویاهای شش کودک بی‌سرپرست جامه عمل پوشانده و وارد دنیای آنها شده است.
نصیریان در این سریال نیز از چشمان براق و حالات پدرانه چهره‌اش، بخوبی برای ایفای نقش پدر معنوی کودکان قصه استفاده کرده است.
حالا دیگر بر کسی پوشیده نیست که حضور نصیریان در یک سریال ویژگی‌های منحصر به فردی را به سریال تزریق می‌کند.

مهراوه فردوسی