عزت سینمای ایران

۳۱ خرداد سالروز تولد استاد عزت‌ا... انتظامی بود، مردی که حالا ۸۸ سالش تمام شده و با این وجود همچنان می‌درخشد. این «آقای بازیگر» (عنوان کتابی که هوشنگ گلمکانی درباره انتظامی نوشته …

۳۱ خرداد سالروز تولد استاد عزت‌ا... انتظامی بود، مردی که حالا ۸۸ سالش تمام شده و با این وجود همچنان می‌درخشد. این «آقای بازیگر» (عنوان کتابی که هوشنگ گلمکانی درباره انتظامی نوشته است) را باید طلایه‌دار نسلی از هنرمندان کشور بدانیم که برای چند دهه در سطح بسیار بالایی از هنر کشور حضور داشتند و ویژگی‌های خاصی هم دارند. نسلی که می‌توان هنرمندانی مثل جمشید مشایخی (که چند روز قبل در مراسمی از جایگاهش تقدیر شد)، علی نصیریان، داوود رشیدی و... را هم جزو آن دانست. نسلی که مانده‌اند و ماندگارند چون به دنبال ماندگاری واقعی هم بوده‌اند، یعنی ماندگاری که از مسیر هنر به دست می‌آید نه غیر آن. این نسل هیچ‌گاه شمایل ستاره‌ها را نداشت اما جالب است که از بسیاری ستاره‌ها بین مردم محبوب‌تر است، چون ستاره بودن موقتی است و بر پایه رفتارها یا شرایطی که گذرا است. این نسل در بیشتر مواقع متواضع بودند و به طور علنی یا غیر رسمی در موقعیت‌های مختلف فعالیت‌هایی برای مردم رنج دیده یا عاشقان هنر انجام داده‌اند که متشکل کردن مردم در ماجرای زلزله بم یا برپایی برخی کارگاه‌های افتخاری بازیگری و... از مصادیق آن هستند. این هنرمندان در مقطع مناسبی از عمر هنری‌شان وارد عرصه شدند و به نوعی می‌توان گفت وقت آمدن‌شان بود، پله پله هم جلو رفتند و به این جایگاه رسیدند. در زمانی مورد توجه قرار گرفتند که تصویر هیچ هنرمندی برای بازی در یک فیلم یا سریال روی جلد چندین نشریه رنگارنگ نمی‌رفت. هم ظرفیت بالایی داشتند هم ظرفیت‌شان در یک مسیر طولانی بالا رفت.
تحصیلات بالا، به خصوص نسبت به زمان خودشان، هم در این ماجرا بی‌تاثیر نبود. به جای شهرت به دنبال محبوبیت بودند برای همین در مقاطع مختلف از بسیاری رفتارها، نقش‌آفرینی‌ها و... اجتناب کردند و چون قلب مردم را نشانه گرفته بودند مردمی هم ماندند. از حاشیه پرهیز داشتند و با اتخاذ یک رویه سالم در زندگی در اوج ماندند؛ طوری که هنوز نقش آفرینی‌های ماندگار و پرانرژی دارند، بسیاری از مسایلی که این روزها گریبان برخی هنرپیشه‌ها را می‌گیرد برای آن‌ها در چند دهه قبل بی‌معنی بود و این چنین است که ماندنی هستند، نسلی که پیشاپیش آن‌ها آقای بازیگری است که عزت سینمای ایران است. کسی که در آخرین دوره انتخابات و هیئت مدیره خانه تئاتر در اردیبهشت ماه سال جاری، بار دیگر به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر برگزیده شد.

نویسنده: سید‌ مصطفی صابری
تصویرسازی: علی آهنگر