به یاد مادربزرگ خوب قصه‌ها

بی بی برای مجید فقط یک مادر بزرگ نبود. او همزمان باید جایگزین همه نداشته‌های مجید می‌شد. برای مجیدی که بی کس و کار بود، بی بی نقش یک فرشته نجات را ایفا می‌کرد. بی‌بی علاوه بر همه …

بی بی برای مجید فقط یک مادر بزرگ نبود. او همزمان باید جایگزین همه نداشته‌های مجید می‌شد. برای مجیدی که بی کس و کار بود، بی بی نقش یک فرشته نجات را ایفا می‌کرد. بی‌بی علاوه بر همه اینها بهترین دوست و همراه مجید بود؛ سنگ صبوری که گوش شنوایی برای شنیدن درد دل‌های یک پسر نوجوان داشت.
بی بی همان پیرزن دوست داشتنی بود که از دست خرابکاری‌های پی در پی مجید حرص می‌خورد. مثل زمانی که رفت تا تشویق شدن مجید را سر صف مدرسه ببیند، اما وقتی مجید را تحقیر شده دید سرافکنده از در مدرسه بیرون آمد. همان مادربزرگ خوبی که وقتی مجید می‌خواست اردو برود چند چمدان را از خوراکی و دارو و لباس پر کرد تا نوه‌اش در آن چند روز احساس کمبود نکند.
پیرزن دوست داشتنی قصه ما نمی‌توانست با بوی عجیب و غریب میگو کنار بیاید. اما ته دلش می‌خواست که مجیدش طعم این خوراکی جدید را بچشد.
بی بی برای همه ایرانی‌ها نماد پاکی و مهربانی بود. او با چهره سرشار از آرامشش بینندگان تلویزیونی را یاد مادران و مادربزرگ‌های دوست داشتنی ایران زمین می‌انداخت. این بازیگر محبوب در پنجمین روز سال جدید در ۸۹ سالگی آخرین پلان زندگی اش را بازی کرد و به خاطره‌ها پیوست.
سال ۱۳۷۰ بود که کیومرث پور احمد مادرش را وارد دنیای بازیگری کرد. این کارگردان به دنبال زنی می‌گشت که بتواند حس واقعی مهر مادرانه را جلوی دوربین نمایان کند. پوراحمد پس از مدت‌ها جستجو به این نتیجه رسید که هیچ کس جز مادر خودش نمی‌تواند از عهده چنین مسوولیتی برآید.
حضور یزدانیان مقابل دوربین با مجموعه «قصه‌های مجید» آغاز شد و ایفای نقشش در سینما از سال ۱۳۷۱ با «صبح روز بعد» و «شرم» که هر سه به کارگردانی پسرش بود، ادامه یافت. «نان و شعر»، «خواهران غریب»، «شب یلدا» و مهریه بی‌بی (ساخته اصغر هاشمی) دیگر آثاری هستند که در کارنامه این بازیگر به ثبت رسیده‌ است.
در صفحه حافظه تلویزیون ایران نام مادران زیادی به ثبت رسیده است. حمیده خیرآبادی، ثریا قاسمی، مریم امیرجلالی، پری امیرحمزه و گوهر خیراندیش بارها در قالب نقش مادران فداکار و مهربان فرو رفته‌اند. حمیده خیرآبادی بهترین بازی‌هایش را در سریال‌های «پدر سالار»، « «خانه سبز» و «همه فرزندان من» ارائه کرد. او در فیلم‌های بسیاری نقش مادر را بازی کرده بود تا آنجا که او را رکورددار بازی در نقش مادر می‌دانند.
ثریا قاسمی در قاب سریال «در پناه تو» خوش درخشید و با یک بازی حسی بینندگان زیادی را با خودش همراه کرد. گوهر خیراندیش نیز در بین بازیگران تلویزیونی که نقش مادر را بازی کرده‌اند موفق شده در هر کدام از سریال‌هایش چهره متفاوتی از یک مادر‌ را به تصویر بکشد.
در بین تمامی این هنرمندان پروین‌دخت یزدانیان را باید یک استثنا دانست، چرا که او ابتدا به عنوان یک نابازیگر پا به عرصه هنرهای نمایشی گذاشت و خیلی زود جایش را در دل مردم باز کرد.
بی‌بی قصه‌های مجید در سال‌های آخر عمرش به دلیل بیماری آلزایمر خانه‌نشین شده بود و فعالیت هنری نداشت. پیکر پروین‌دخت یزدانیان روز ۶ فروردین در اصفهان تشییع و پس از انتقال به زادگاهش در شهر نجف‌آباد اصفهان به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.