از آرایشگاه زیبا تا نقطه سر خط

بیشتر مردم او را با نقش «اعظم خانم» در مجموعه عروسکی «قصه‌های تا به تا» می‌شناسند. زنی میانسال که باپسرخردسال و همسرش در همسایگی خانواده «زی‌زی‌گولو» زندگی می‌کرد و تنها کسی بود …

بیشتر مردم او را با نقش «اعظم خانم» در مجموعه عروسکی «قصه‌های تا به تا» می‌شناسند.
زنی میانسال که باپسرخردسال و همسرش در همسایگی خانواده «زی‌زی‌گولو» زندگی می‌کرد و تنها کسی بود که «زی‌زی‌گولو» را دوست نداشت و مدام از دست کارهای او شکایت می‌کرد. اعظم خانم زنی به اصطلاح «جیغ جیغو» بود که کوچک‌ترین مساله‌ای می‌توانست او را از کوره به‌در کند.
اما واقعیت این است که «مریم سعادت» بازیگر نقش اعظم خانم اصلا اهل داد و فریاد نیست و برخلاف نقشی که در مجموعه «قصه‌های تا به تا» داشت، شخصیتی دوست داشتنی و آرام دارد.
شخصیتی شیرین که می‌تواند با حضور خود همه را به وجد آورد. این بُعد از شخصیت او را در فیلم‌هایی که علی رفیعی کارگردانی کرده، می‌توان دید.
در فیلم‌های «ماهی‌ها هم عاشق می‌شوند» و «آقا یوسف»، مریم سعادت نقش‌های حاشیه‌ای دارد اما نوع بازی او چنان است که در ذهن بیننده‌های این فیلم‌ها می‌ماند.
چنانکه مخاطبان سریال «آرایشگاه زیبا» نقش کوتاه او را در این سریال بعد حدود دو دهه به یاد دارند. در قسمتی از این سریال، سعادت نقش دختری را بازی می‌کرد که برای تست زدن خواستگارانش از آنها سوالاتی مرتبط با فال چینی می‌پرسید! او در «آرایشگاه زیبا» دختری خجالتی بود که چهره‌ای سرد و کلامی بی‌روح داشت.
سعادت خیلی خوب از پس این نقش برآمد و توانست در کنار زنده‌یاد رقیه چهره‌آزاد بازی به‌یادماندنی از خود به یادگار بگذارد.
همکاری سعادت و مرضیه برومند کارگردان سریال‌های آرایشگاه زیبا و قصه‌های تا به تا از زمانی شروع شد که سعادت به دانشکده هنرهای دراماتیک رفت تا درس تئاتر عروسکی بخواند.
در همان‌جا بود که برومند با کارها و استعداد او آشنا شد و بعد از آن در کارهای عروسکی و سریال‌هایش از حضور او استفاده کرد.
سعادت در یکی از قسمت‌های سریال «کارآگاه شمسی و مادام» هم نقش یک زن فالگیر را بازی کرد، نقشی که بازهم توانست نظر مردم را به خود معطوف کند.
از پرونده کاری سعادت چنین برمی‌آید که نقش اول یا دوم برای او اهمیت ندارد و او بیشتر ترجیح می‌دهد با کارگردانانی کار کند که با آنها و سبک کارشان آشناست.
مثل مرضیه برومند و علی رفیعی که در تئاتر با او کار کرده است و اگر قبلا با کارگردان اثر کار نکرده باشد به فیلمنامه و نقش پیشنهادی توجه می‌کند که تا چه اندازه با سبک کار او و سلیقه‌اش نزدیک است. سعادت چند سال پیش در سریال‌های بدون شرح و خوش‌رکاب بازی‌های قابل قبولی ارائه داد.
سعادت امسال با فیلم «چک» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار به جشنواره فیلم فجر آمد. او در این فیلم نقش همسر فرهاد آئیش را بازی می‌کرد. در این فیلم برای اولین بار سعادت و آئیش مقابل هم بازی کردند.
این در حالی است که این دو کمدین، سبک خاص خود را در بازیگری دارند و فیلم چک نشان داد که می‌توانند زوج خوبی برای آثار نمایشی باشند.
از دیشب هم سریال «نقطه سر خط» از شبکه ۳ سیما آغاز شد. در این سریال برای بار اول مریم سعادت در کنار حمید لولایی بازی می‌کند.
حال باید منتظر ماند و دید که این دو بازیگر کمدی که سابقه کار زیادی هم دارند، چگونه نقش یک زوج را در این سریال طنز اجرا می‌کنند.

طاهره آشیانی‌