پیرمرد محبوب متعصب

سرتوماس شون کانری، بازیگر معروف اسکاتلندی در ۲۵ اوت ۱۹۳۰ در ادینبورگ به دنیا آمد؛ بازیگری که شهرت‌اش بیش از هر چیز به خاطر به تصویر کشاندن کاراکتر جیمزباند در هفت فیلم‌سینمایی …

سرتوماس شون کانری، بازیگر معروف اسکاتلندی در ۲۵ اوت ۱۹۳۰ در ادینبورگ به دنیا آمد؛ بازیگری که شهرت‌اش بیش از هر چیز به خاطر به تصویر کشاندن کاراکتر جیمزباند در هفت فیلم‌سینمایی به دست آورد.
پدرش راننده کامیون بود و مادرش مستخدمه. ۱۵ سال داشت که دبیرستان را ترک و در نیروی دریایی ثبت‌نام کرد. اما به دلیل ابتلا به زخم اثنی عشر از ادامه خدمت معاف شد و به کارهای مختلفی روی آورد: بنایی، حفاظت و جلا‌دهنده تابوت. طی سال‌های آخر ۱۹۴۰ و اوایل ۱۹۵۰ به بدنسازی و مدل روی آورد. در ۱۹۵۱ برای نخستین بار بازیگری تئاتر را با اجرای صحنه جنوب اقیانوس آرام در لندن شروع کرد. پس از حضورهای کوتاه در سینما و تلویزیون، در آزمون گزینش بازیگر نقش مامور مخفی جیمز باند ۰۰۷ شرکت کرد که از سوی نشریه لاندن اکسپرس برگزار می‌شد.
او در سال ۱۹۸۸، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم تسخیرناپذیران از آن‌خود کرد ولی حضور در فیلم‌های بسیار پرفروشی مانند مَرین، انجمن نجیب زادگان عجیب، ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی، شکار برای اکتبر سرخ، قتل در قطار سریع‌السیر شرق، به نام رز، صخره، رابین هود و ماریان را هم در کارنامه خودش دارد. با وجود بالارفتن سنش اما هنوز محبوب است و در نظرسنجی‌های مختلف جای دارد. او در یک نظرسنجی به عنوان مشهورترین و معروف‌ترین اسکاتلندی زنده انتخاب شد. در جولای سال ۲۰۰۰ هم لقب شوالیه را گرفت.
تمام فیلم‌هایی که شون کانری در آنها حضور داشته در فهرست پرفروش‌ها جای گرفته‌اند. فیلم‌سینمایی «پنجه طلایی»، پرفروش‌ترین فیلم مجموعه جیمز باند محسوب می‌شود. خالق جیمز باند، لن فلمینگ، در ابتدا شون‌کانری را انتخاب مناسبی برای این بازی نمی‌دانست ولی با فروش خوب فیلم دکتر نو نظرش عوض شد و اینقدر شون در نقش جیمزباند جای افتاد که در رمان‌های بعدی جیمز باند، اصلا شخصیتی با اصالت اسکاتلندی تعریف شد. کانری در سال ۱۹۶۷ از جیمز باند خداحافظی کرد ولی بازیگر بعدی اقبال عمومی پیدا نکرد و تولیدکنندگان مجبور به برگردان شون شدند. بعد از اتمام فیلمبرداری الماس‌های ابدی، او به مطبوعات گفت که دیگر هرگز در نقش جیمز باند بازی نمی‌کند اما ۱۲ سال بعد، بار‌دیگر و این بار برای آخرین بار در نقش جیمز باند ظاهر شد. کارگردان فیلم جدید را «هرگز نگو هرگز» نام نهاد، زیرا کانری پس از پایان فیلم الماس‌های ابدی گفته بود دیگر هرگز در نقش جیمز باند بازی نخواهد کرد.
کانری پس از فیلم‌سینمایی «انجمن نجیب زادگان عجیب» در هیچ فیلمی ظاهر نشد و وقتش را به نوشتن زندگینامه خود اختصاص داد. او در سال ۲۰۰۵ بازی در فیلم چهارم ایندیا جونز را رد کرد ولی در همان سال برای بازی در بازی رایانه‌ای از روسیه با عشق صحبت کرد و در سال ۲۰۱۰ در انیمیشنی که مجری تولید آن هم بود، صداپیشه شد. شون کانری بازی در مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» را به دلیل «عدم درک و ارتباط برقرار نکردن با رمان‌ها و همچنین طولانی بودن مدت فیلمبرداری» نپذیرفت. او از جوانی طرفدار تیم فوتبال«سلتیک گلاسگو» اسکاتلند بوده است. روی بازوی راستش نیز دو عبارت «اسکاتلند جاودانه» و «پدر و مادر» را خالکوبی کرده است. شون کانری ۱۱ سال در کلاس‌های آموزش حرکات موزون شرکت کرده و در چهار فیلم نقش پادشاه را برعهده داشته است. نقطه تاریک زندگی او سیگار است که از ۹ سالگی شروع به کشیدن کرده است. اولین جیمز باند سینما در میان مخاطبان سینما محبوبیت دارد اما هنوز از نیش منتقدان درباره یکنواخت بودن نقش‌ها و لهجه بریتانیایی- اسکاتلندی‌اش در فیلم‌های آمریکایی در امان نیست.

● فیلم های مهم
ـ گلهای لی لا در بهار (۱۹۵۵)
ـ ماجراهای شگفت انگیز تارزان (۱۹۵۹)
ـ در باره فیدل (۱۹۶۱)
ـ شهر ترسناک (۱۹۶۱)
ـ روز طولانی (۱۹۶۲)
ـ دکتر نو (۱۹۶۲)
ـ از روسیه با عشق (۱۹۶۳)
ـ مارنی (۱۹۶۴)
ـ زن حصیری (۱۹۶۴)
ـ انگشت طلایی (۱۹۶۴)
ـ تپه (۱۹۶۵)
ـ تندربال (۱۹۶۵)
ـ دنیای نو (۱۹۶۶)
ـ جنون (۱۹۶۶)
ـ دوبار زندگی کن (۱۹۶۷)
ـ شالاکو (۱۹۶۸)
ـ الماس‌های ابدی (۱۹۷۱)
ـ مسابقه گلف اسپانیایی (۱۹۷۲)
ـ زاردوز (۱۹۷۴)
ـ جنایت در ترن سریع السیر (۱۹۷۴)
ـ شیر و باد (۱۹۷۵)
ـ مردی که می خواست سلطان باشد (۱۹۷۵)
ـ رابین و ماریان (۱۹۷۶)
ـ پلی در دوردست (۱۹۷۷)
ـ سرقت بزرگ قطار (۱۹۷۹)
ـ راهزنان زمان (۱۹۸۱)
ـ هرگز نگو هرگز (۱۹۸۳)
ـ نام گل سرخ (۱۹۸۶)
ـ تسخیرناپذیران (۱۹۸۷)