نقبی به رازهای محبوبیت مدیری

علاقه نگارنده به مهران مدیری از همان تاریخی آغاز شد که برای بازدید پشت صحنه ساعت خوش به محل فیلمبرداری سریال رفتم. در آن مقطع، ساعت خوش پدیده ای رسانه ای به شمار می رفت و حجم توجه …

علاقه نگارنده به مهران مدیری از همان تاریخی آغاز شد که برای بازدید پشت صحنه ساعت خوش به محل فیلمبرداری سریال رفتم. در آن مقطع، ساعت خوش پدیده ای رسانه ای به شمار می رفت و حجم توجه به مجموعه و گروه سازندگانش چندان با روحیات آن دوره مسئولان سازگاری نداشت اما هرچه بود ساعت خوش در فضای غم و کسلی پس از جنگ، پیام آور شادی به خانه ایرانی ها بود و به همین علت از اینکه آن جمعیت مشتاق را در خیابان محل لوکیشن این مجموعه دیدم چندان تعجب نکردم. ساعت۱۰صبح به محل رسیدم و تا بعد از ظهر برای دیدن ستارگان تلویزیونی محبوبم وقت صرف کردم.
در این حد فاصل زمانی، گاه مشاهده می شد که مدیری به بیرون می آمد و از لطف مردم تشکر می کرد و جمعیت که چنین روحیه ای را از کارگردان خلاق آن مجموعه می دید به امید دیدار با دیگر ستارگان ساعت خوش صبر پیشه می کردند. اولین گروه از بازیگران ساعت خوش متشکل از سعید آقاخانی، ارژنگ امیرفضلی، نصرالله رادش و یوسف صیادی از لوکیشن خارج شدند و البته برخوردشان با سیل مشتاق جمعیت چندان مناسب نبود. نوعی غرور و خود بزرگ بینی که البته تا حدودی رسانه ها نیز در آن تقصیر داشتند و این جوانان را به این مسیر کشانده بودند. شاید الان اگر از علت حرکت آن روز جویا شویم همگی آنها از عمل خود نادم باشند اما هرچه بود در آن بعد از ظهر، جمعیت تنها از سه نفر روی خوش دید. محسن حاجیلو که بسیار گرم و صمیمی با مردم رفتار کرد. رضا عطاران که صفت مردمی بودن را در نوع احترام به جمعیت، خوش وبش با آنها و البته عذرخواهی از اینکه نمی تواند زمان بیشتری را برای پاسخ به سوالات صرف کند نشان داد و مهران مدیری نیز با همان جدیت و البته بدون بروز خستگی ناشی از کار به لطف جمعیت که تا آن زمان ایستاده بودند پاسخ گفت.
امروز از جمع ساعت خوشی ها تنها مدیری و عطاران دارای یک جایگاه مردمی قابل اعتنا هستند و شاید راز این محبوبیت از همان بعدازظهری ریشه گرفته باشد که ستارگان آن دوران بدون توجه به جمعیت سوار بر ماشین شده و حتی از یک سلام و خوش و بش معمولی با مردم خودداری کردند اما مدیری و عطاران که تاثیرات بیشتری در موفقیت ساعت خوش داشتند با نوعی فروتنی و مردم داری جذاب، پاسخگوی ابراز احساسات و لطف جمعیتی شدند که امروز خاطره دیروز را زنده نگاه داشته و ارزش های والای انسانی و هنری این دو طنزپرداز را پاس داشته اند.
دیروز جمعی بی اعتنایی کردند و گویا با آن حرکت پل اعتبار اجتماعی خود را تخریب کردند و حتی درخشش های امروزشان نیز به کمکشان نمی آید اما دو ستاره حقیقی گرچه فراز و نشیب هایی داشته اند اما هنوز در قلب مردم جا دارند و در یک اتفاق منحصر به فرد منتظر می مانند تا نسخه اورژینال ساخته جدید مدیری را ببینند حتی اگر هزینه پرداختی بخشی از امور اقتصادی زندگیشان را تحت الشعاع قرار دهد و این راز محبوبیت فردی است که در اوان ستاره شدن جامعه را نادیده نگرفت و میان خود و جامعه فاصله نینداخت و امروز جایگاه یک سوپر استار تلویزیونی و سینمایی را دارد.

نویسنده : نیما بهدادی مهر