زندگی‌نامه رامبد جوان به طور خلاصه

▪ نام اصلی: رامبد ▪ نام خانوادگی اصلی: جوان ▪ سمت: کار در بخش های بازیگری ▪ فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی ▪ تاریخ تولد: ۱۳۵۰ ▪ محل تولد: تهران ▪ ملیت: ایران ▪ تحصیلات: دیپلم ▪ شروع بازی …

▪ نام اصلی: رامبد
▪ نام خانوادگی اصلی: جوان
▪ سمت: کار در بخش های بازیگری
▪ فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی
▪ تاریخ تولد: ۱۳۵۰
▪ محل تولد: تهران
▪ ملیت: ایران
▪ تحصیلات: دیپلم
▪ شروع بازی در تئاتر: از سال ۱۳۷۰
▪ شروع بازی در تلویزیون: از سال ۱۳۷۳
▪ شروع بازی در سینما: از سال ۱۳۷۶
رامبد جوان با بازی در نقش کوتاهی در مجموعه تلویزیونی پرطرفدار «همسران» شناخته شد و سپس با بازی در مجموعه تلویزیونی «خانه سبز» به شهرت رسید و خیلی زود توانست نویسندگی و کارگردانی بعضی از نمایش‌ها و مجموعه‌ها را بر عهده بگیرد. بازی فیلم «مومیایی۳» و مجموعه تلویزیونی «ولایت عشق» چهره دیگری از او به نمایش گذاشت. اولین مجموعه تلویزیونی‌اش را در سال ۱۳۸۰ با نام «گمگشته» کارگردانی کرد که این سریال در ماه مبارک رمضان بسیار مورد توجه واقع شد و هم نظرات مثبت مردم و هم نظرات مثبت منتقدان را به همراه داشت. اما برخی کارشناسان و منتقدان معتقدند که بهترین و کامل‌ترین بازی سینمایی‌اش را در فیلم «صورتی» ایفا کرد. او سال ۱۳۸۲ را با کارگردانی دومین مجموعه تلویزیونی‌اش آغاز کرد. اولین تجربه کارگردانی در سینما را با ساخت فیلم «اسپاگتی در هشت دقیقه» از ۲۵ آبان ۱۳۸۳ آغاز کرد.
▪ بخشی از فیلم‌شناسی:
- ۱۳۸۴، زن بدلی (مهرداد میرفلاح) بازیگر
- ۱۳۸۴، سوغات فرنگ، بازیگر
- ۱۳۸۳، اسپاگتی در هشت دقیقه (کارگردان: رامبد جوان) بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس
- ۱۳۸۲، مکس (سامان مقدم)، بازیگر
- ۱۳۸۱، صورتی (فریدون جیرانی)، بازیگر
- ۱۳۸۰، سیندرلا (کارگردانان: بیژن بیرنگ و مسعود رسام)، بازیگر
- ۱۳۷۸، مومیایی ۳ (کارگردان: محمدرضا هنرمند)، بازیگر
- ۱۳۷۷، پشت دیوار شب (کارگردان: مهران تاییدی)، بازیگر
- ۱۳۷۶، کمکم کن (کارگردان: رسول ملاقلی‌پور)، بازیگر
- ۱۳۷۵، ماه و خورشید (کارگردان: محمدحسین حقیقی)، بازیگر
▪ جوایز و انتخاب‌ها و افتخارات:
- کاندیدای لوح زرین بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم فجر برای فیلم صورتی
- منتخب دوره چهار سایت ایران اکتور بهترین‌های سال) سال ۱۳۸۳
- کاندیدای لوح زرین بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم سیندرلا
- منتخب دوره سه منتخب سایت ایران اکتور (بهترین‌های سال) سال ۱۳۸۲
▪ حرف‌های رامبد جوان درباره فیلم «ورود آقایان ممنوع»
رامبد جوان درخصوص همکاری خود با پیمان قاسم‌خانی در فیلم «ورود آقایان ممنوع» گفت: «پیمان یکی از بهترین فیلمنامه‌نویسان ایران است و من با پیمان از فیلم «مکس» که من در آن فیلم بازی می‌کردم، همکاری داشتم و با سریال «مسافران» این همکاری ادامه پیدا کرد تا به این فیلم رسید.»
جوان درخصوص کارگردانی این فیلم گفت: «فیلمنامه این داستان برای ساخت به دست سرتیپی و خانم حکمت رسید و برای ساخت نیز قرعه به نام من افتاد.»
رامبد جوان در پاسخ به این سوال که آیا گره‌‌گشایی در داستان را گم نکرده است، پاسخ داد: «اینکه در داستان داشتم چه گره‌ای را باز می‌کردم را قبول ندارم زیرا من گره‌گشایی نکرده و داستان و قصه‌ای را روایت کرده‌ام.»
وی درخصوص روایت نقش خانم دارابی در فیلم گفت: «به اعتقاد من، این نقش یکی از بهترین نقش‌های کمدی زن پس از انقلاب در ایران بوده است و فکر می‌کنم این نقش به بهترین نحو نوشته و بازی شد.»
وی همچنین در مورد ساختار و مضمون فیلمش خاطر نشان کرد: «در یک داستان کمدی چه چیزی می‌خواهیم؟! آیا جز این است که ما می‌خواهیم مخاطب احساس حماقت نکند؟! یا داستان را دوست داشته باشد؟! و من بر این اعتقاد هستم که داستانی با این ویژگی‌ها کمتر اتفاق می‌افتد که ساخته شود.»
جوان درباره روایت شوخی‌های ناب خود، در فیلم خودش گفته است: «یکی از فرمول‌های ساخت ژانر کمدی غافلگیری است و فیلمنامه پیمان همه این موارد را داراست و البته وجود افراد کمدی کار که کار کمدی را می‌شناسند، نیز بی‌تاثیر نبوده و شایان ذکر است که تمام بازیگرهای من، اولین انتخاب من برای بازی در این فیلم بودند و از اول به همان‌ها در ذهنم فکر کرده بودم.»