مشاهیر مُد

▪ ژان پل‌گولتیه (۱۹۵۲- فرانسه) ژان پل گولتیه خیلی سریع وارد طراحی و مد شد. وی در سن ۱۸ سالگی اولین نمونه از کارهایش را برای برند پیرگاردین ارسال کرد و به عنوان مشاور هنری برند، …

▪ ژان پل‌گولتیه (۱۹۵۲- فرانسه)
ژان پل گولتیه خیلی سریع وارد طراحی و مد شد. وی در سن ۱۸ سالگی اولین نمونه از کارهایش را برای برند پیرگاردین ارسال کرد و به عنوان مشاور هنری برند، ژان پاتو مشغول به کار شد. در سال ۱۹۷۴ به برند پیرگاردین پیوست و طراحی‌‌هایش وارد بازار آمریکا شد. در سال ۱۹۷۶ مزون خود را افتتاح کرد ولی به موفقیتی دست نیافت.
▪ رالف لورن (۱۹۳۹- آمریکا)
رالف لورن در سن ۱۶ سالگی ترک تحصیل کرد و به عنوان فروشنده برند معروف بوکس برادرز مشغول به کار شد. در این زمان بود که احساس کرد علاقه شدیدی به کروات دارد. در سال ۱۹۶۷ برند مخصوص خود با نام «Polo» را افتتاح کرد. در حال حاضر برند او به ویژه به دلیل فعالیت‌های بشردوستانه‌اش مشهور است.
▪ مارک ژاکوب (۱۹۶۳- آمریکا)
مارک ژاکوب در جوانی به طراحی و خیاطی علاقه‌مند شد و از همان ابتدا در مدرسه هنر و طراحی نیویورک مشغول تحصیل در این رشته شد. در سال ۱۹۸۶ مجموعه طراحی‌های او باعث شد بعد از فارغ‌التحصیل شدن کامپین بین‌المللی مارک ژاکوب را تاسیس کند.
▪ جورجیو آرمانی (۱۹۳۴- ایتالیا)
بعد از ۲ سال تحصیل در رشته پزشکی، جورجیو آرمانی ۲۳ ساله به سمت مد گرایش یافت و به عنوان طراح برای نینو چروتی مشغول به کار شد تا اینکه در سال ۱۹۷۵ وی، برند جورجیو آرمانی را افتتاح کرد. وی با مدلی که خلق کرد کدهای مد در ایتالیا را دچار بحران کرد. به عنوان نمونه مدهای موی غیرمتقارن را برای زنان و لباس‌هایی با ساختار به هم ریخته را برای مردان طراحی کرد. وی کار خود را پیشرفت داد و عطر، لباس‌های زیر، عینک، لوازم آرایش و حتی لوازم دکوری منزل را وارد بازار کرد. در سال ۲۰۰۵ میلادی نیز طراحی لباس‌های مجلسی، او را در سراسر جهان معروف کرد. جورجیو آرمانی دومین طراحی است که بعد از کریستین دیور، عکس‌اش روی مجله تایم رفت.

ترجمه: محمدرضا علیزاده