زشت دوست‌داشتنی

جولیا رابرتز که در اواخر دهه ۶۰ متولد شده اصالتی جورجیایی دارد، اما در یک محیط هنرشناس رشد کرد. متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۶۸ در اسمیرناست. والدینش عاشق بازیگری بودند و همین باعث شد تا …

جولیا رابرتز که در اواخر دهه ۶۰ متولد شده اصالتی جورجیایی دارد، اما در یک محیط هنرشناس رشد کرد. متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۶۸ در اسمیرناست. والدینش عاشق بازیگری بودند و همین باعث شد تا هر دو فرزند خانواده یعنی جولیا و اریک شوق و ذوق بازیگری را از همان کودکی نشان بدهند. اریک زودتر از جولیا وارد صنعت سینما‌سازی شد. سال ۱۹۷۸ یعنی یک سال بعد از آنکه پدرشان از یک بیماری طولانی سرطان در سن ۴۷ سالگی در گذشت، اریک در سلطان کولی‌ها به کارگردانی فرانک پیرسون ایفای نقش کرد و این باعث شد تا جولیا راحت‌تر بتواند به جرگه هالیوودی‌ها بپیوندد تا جایی که چند سال بعد برادرش را پشت سر گذاشت و اعتباری چند برابر بیشتر در میان سینماروها پیدا کرد.
جولیا رابرتز اولین فیلم خود را با عنوان قرمز خونی (۱۹۸۶) بازی کرد که به‌دلایلی تا ۱۹۸۹ اکران نشد؛ سپس در چند کار تلویزیونی اواخر دهه ۸۰ حضور پیدا کرد تا آنکه اولین نقش اساسی خود را در سال ۱۹۹۸ با فیلم رضایت بازی کرد. این نقش باعث می‌شود تا نقشی بهتر به عنوان یک پیشخدمت پیتزا فروشی در فیلم پیتزای مرموز درسال ۸۹ به دست آورد که در آن با آنابت گیش و لیو تایلور همبازی بود. اثر قابل توجهی در روند حرفه‌ای جولیا نبود اما کمک شایانی به او کرد تا نقش شلبی یک مادر نگون‌بخت را در ماگنولیاهای فولادی به دست بیاورد و نامزدی اسکاری شود که او را در کنار نام‌هایی چون شرلی مک‌لین و سالی فیلد قرار می‌دهد. چند سال بعد ‌گری مارشال با کمدی رومانتیک زن زیبا سراغ او می‌آید هر چند نقش دشواری بود اما ریچارد‌گر به عنوان یک همبازی کمک می‌کند تا راحت‌تر از عهده آن بر بیاید.
سال ۹۱ اتفاق جالبی برای او می‌افتد او درست سه روز پیش از مراسم عقد، نامزدی‌اش را با کیفر ساترلند به هم می‌زند و با کمال ناباوری اعلام می‌کند که می‌خواهد با خواننده سبک کانتری لیل لوت ازدواج کند. فیلم‌های او در این سال‌ها به نوعی جنجال‌برانگیز بودند، اما هیچکدام آثار پرفروش یا قابل اعتنا نبودند تا اینکه همراه با دنزل واشنگتن در پرودند پلیکان ایفای نقش می‌کند و به همان قالب موفق قبلی بازمی‌گردد و می‌شود قهرمان آثار دراماتیک. او با دو اثر یکی مایکل لینز در کنار لیام نیسون و دیگری فرضیه توطئه در کنار میل گیبسون باز هم به اوج باز می‌گردد و از این جا وارد حیطه پیروزی می‌شود. بازی در کمدی موفقی چون ناتینگ‌هیل همراه با هیو گرانت، عروس فراری با ریچاد‌گر و البته بالاتر از همه عروسی بهترین دوستم به همراه روبرت اورت و بازیگر تازه واردی به نام کامرون دیاز نام جولیا را در صدر زنان گیشه‌ساز هالیوود قرار می‌دهد.
اما موفقیت بزرگ او میسر نشد تا اینکه در سال ۲۰۰۰ با بازی در فیلم اثر‌گذار استیون سودربرگ با عنوان ارین براکوویچ برنده اسکار می‌شود. او سال ۲۰۰۱ همراه بیلی کریستال، کاترین زیتا جونز و جان کیوزاک در محبوب‌های آمریکایی بازی می‌کند و همزمان با براد پیت در فانتزی «مکزیکی» حضور می‌یابد. در حین ساخته شدن همین فیلم بود که با فیلمبرداری به نام دنی مور آشنا می‌شود در حالی که همان رابطه چهار ساله‌اش با هنرپیشه کمتر شناخته شده بنیامین برات به پایان رسیده بود. به غیر از اینها در سال ۲۰۰۱ او در درام یازده یا اوشن نیز بازی می‌کند که همکاری مجددش با مت دمون پس از سال‌ها و براد پیت بود و اولین همکاری‌اش با جرج کلونی و دان چیدل محسوب می‌شود.
اعتراف یک ذهن خطرناک در سال ۲۰۰۲ اثری از جرج کلونی بود و او به واسطه آشنایی و دوستی با او از میزان بالای دستمزد خود برای بازی صرف نظر می‌کند تا در کنار او سام راکول و دروبری مور ایفای نقش کند. سال ۲۰۰۳ در لبخند مونالیزا با بازیگران جوانی چون جولیا استایلز کریستین و مگی کلیفهال همبازی می‌شود و سال ۲۰۰۴ نیز به دنبال موفقیت یازده یا اوشن با دوازده یار اوشن بازی می‌کند. یکی از آخرین موفقیت‌های او بازی در فیلم «بخور، عبادت کن و عشق بورز» بود که برای او شهرت جهانی داشت و همزمان با اکران این فیلم مسوولان جشنواره سن سباستین اسپانیا به خاطر یک عمر فعالیت هنری از او تقدیر کردند.
جولیا رابرت محبوب و دوست داشتنی تمام این محبوبیت ها را در حالی به دست آورده که مثل بسیاری از هنرپیشگان به نام هالیوود، زیبایی‌های چشمگیری ندارد. دهان گشاد او خاطره لبخندهای او را در خاطره‌ها ضبط می‌کند. با این همه و با زیبایی که نداشته، جولیا به خوبی پله‌های موفقیت را بالا رفته است و حالا از بهترین‌های هالیوود است.