موریس آله (۱۹۱۱-۲۰۱۰)

در ۱۹۸۸، موریس آله به عنوان اولین فرانسوی، جایزه نوبل اقتصاد را به خاطر تلاشش برای پیشبرد فهم رفتار بازار و استفاده کارآ از منابع، از آن خود کرد. آله همچنین نشان داد که ایده‌های …

در ۱۹۸۸، موریس آله به عنوان اولین فرانسوی، جایزه نوبل اقتصاد را به خاطر تلاشش برای پیشبرد فهم رفتار بازار و استفاده کارآ از منابع، از آن خود کرد.
آله همچنین نشان داد که ایده‌های او می‌توانند برای قیمت گذاری بهره‌ور روی انحصارهای دولتی که در فرانسه بسیار زیاد بودند، کارآمد باشند.
کار آله موازی و گاهی اسبق بر کار اقتصاددانان انگلیسی زبان، سر جان هیکس و پل ساموئلسن بود. همچنین او نتیجه‌ای از نظریه رشد را در سال ۱۹۴۷ اثبات کرد که به ادموند فلپس نسبت داده شده بود (در ۱۹۶۱).
کار آله دیرتر از کار همکاران انگلیسی زبانش به رسمیت شناخته شد؛ چرا که آثار وی به زبان فرانسوی نگاشته شده بود.
ساموئلسن گفته است که «اگر کارهای اولیه آله به زبان انگلیسی نگاشته می‌شد، نسلی از نظریه‌های اقتصادی مسیری متفاوت را در پیش می‌گرفتند.»
آله همچنین در احیای نظریه مقداری پول نقش داشت. در نظریه مطلوبیت، آله پارادوکسی را در مورد رفتار افراد در انتخاب بین ریسک‌های مختلف کشف و رفع کرد که امروزه به پارادوکس آله معروف است.
از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۴، آله در اداره معادن دولتی فرانسه به کار مشغول بود. در ۱۹۴۴، او به عنوان استاد در دانشگاه ملی معدن پاریس (۱) شروع به کار کرد. او همچنین رییس شورای پژوهش فرانسه بود. او همچنین در سال ۱۹۷۷ نشان لژیون دونور فرانسه را دریافت کرد.

(۱)Ecole National Supérieure des Mines de Paris
مترجم: حسن افروزی
منبع: دانشنامه مختصر اقتصادی