میرملاث، اولین بلدیه خرم آباد

وجود آثار باستانی و تاریخی فراوان با قدمت زیاد در لرستان خودگواه پیشینه کهن فرهنگی این سرزمین است. غارهای شگفت‌انگیز با نقوش برجسته بر دیوارهای آن، اشیاء اعجاب‌آور به دست …

وجود آثار باستانی و تاریخی فراوان با قدمت زیاد در لرستان خودگواه پیشینه کهن فرهنگی این سرزمین است. غارهای شگفت‌انگیز با نقوش برجسته بر دیوارهای آن، اشیاء اعجاب‌آور به دست آمده از مکان‌های باستانی، پل‌های تاریخی و منحصر به فرد،اماکن تاریخی با معماری اصیل ایرانی و اسلامی و... همه حکایت از وجود تمدنی کهن در سرزمین باستانی لرستان دارد.
یکی از بناهای تاریخی لرستان ساختمان میرملاث است که در سال ۱۳۱۴ به منظور استقرار شهرداری خرم‌آباد در دامنه تپه پرشیبی در شمال شهر خرم‌آباد و یکی از مناطق پر رفت‌وآمد این شهر بنا شده است.این بنا که مربوط به اوایل دوره پهلوی است ودر سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است مدتی پس از انتقال شهرداری به آن با توجه به ویژگیهای معماری بنا به وزارت فرهنگ وهنر وقت واگذار می‌شود و فرهنگ و هنر استان نیز پس از تحویل و مرمت، این محل را به نگارخانه تبدیل می‌کند و آن را نگارخانه میرملاث می‌نامد.علت نامگذاری میرملاث براین بنا نیز به خاطر وجود طرح‌های نقاشی شده بر روی دیواره‌های غارهای واقع در دره خوش منظر میرملاث در اطراف خرم‌آباد بوده است.مساحت کل ساختمان میرملاث ۲۰۰ متر مربع است که حدود نیمی از بنا سفید و نیمی دیگر محوطه نگارخانه را تشکیل می‌دهد، نمای ساختمان که به سمت شرق مشرف است آجری و با نقش‌های زیبایی است که ۲ پنجره و ۳ در ورودی در پهنه آن جای گرفته است.
بام ساختمان شیروانی است و ارتفاع نسبتاً بلندی دارد و تنها سالن ۹۰ متری این ساختمان یک کثیرالاضلاع نامنظم است.
معاون سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان لرستان علت ثبت بنای میرملاث در آثار تاریخی را کاربری با عنوان بلدیه یا اولین شهرداری خرم‌آباد و همچنین سبک معماری دوره پهلوی این بنا عنوان کرد و گفت: بناهای دوره پهلوی به لحاظ این‌که برگرفته از فرهنگ معماری غربی است در نتیجه سبک معماری‌شان متمایز از دوره‌های قبلی است و مقدار کمی هم از معماری بومی تبعیت می‌کند.این بناها بیشتر تزئینات نما دارند و سقف آنها هم شیروانی با سیستم خرپای چوبی است و مصالح به کار رفته در آنها سنگ، آجر، چوب و آهن می‌باشد.
به گفته محمدرضا اسدی ، در میرملاث علاوه بر وجود مشخصه‌های معماری پهلوی تا حدودی از معماری بومی نیز به دلیل ویژگی‌های اقلیمی استفاده شده است ضمن این‌که در نمای این ساختمان پیش آمدگی و تورفتگی (نهار و نهیز) که در سبک‌های قبل از دوره اسلامی مرسوم بوده به کار رفته است.

خرم‌آباد - هادی سعادتی