موزه نادری

این موزه در مجموعه آرامگاهی نادر واقع در چهارراه شهداست. سالن اختصاصی موزه نادر که در مجاورت سالن آرامگاه ساخته شده است دارای حدود ۱۴۴۸ مترمربع مساحت می باشد و در سال ۱۳۴۲ …

این موزه در مجموعه آرامگاهی نادر واقع در چهارراه شهداست. سالن اختصاصی موزه نادر که در مجاورت سالن آرامگاه ساخته شده است دارای حدود ۱۴۴۸ مترمربع مساحت می باشد و در سال ۱۳۴۲ ش. هم زمان با ساختمان آرامگاه احداث شده است.در این موزه نمونه هایی از اشیای مختلف تاریخی به ویژه آثار دوره نادر شامل تفنگ،طپانچه، کلاه خود، زره و شمشیر به نمایش گذاشته شده است و دیوارهای آن با تابلوهایی از صحنه های نبرد نادر در جنگ کرنال اثر استاد سیدحسین میر مصور مزین می باشد. در سالن دیگری که در سال ۱۳۷۳ ش. افتتاح شد، اشیای باستانی و مردم شناسی در معرض تماشای علاقه مندان قرارگرفته است.علاوه بر اشیای داخل موزه، مدخل ورودی سالن اصلی نیز با عراده های توپ جنگی تزیین شده است. موزه آرامگاه نادر وابسته به سازمان میراث فرهنگی خراسان است.
● موزه باغ نادر در مشهد
آرامگاه نادر شاه بنایی است که به یادبود نادرشاه افشار در شهر مشهد ساخته شده است.قوام السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشیدی) در محل یکی از مقابر ویران شده نادری آرامگاه جدیدی برای وی ساخت. انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد برآمد آرامگاهی مناسب شأن نادرشاه برای وی در همان محل مقبره ساخته قوام السلطنه احداث کند. این کار از سال ۱۳۳۶ شروع شد و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید.مقبره کنونی نادر شاه در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ مترمربع ساخته شده است. مقبره شامل سکویی دوازده پله ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادر شاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه است.طراح بنا مهندس سیحون بود و مجسمه ها را هنرمند فقید ابوالحسن صدیقی ساخته است. مصالح مقبره به طور عمده از سنگ های خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است.بعضی از قطعات سنگ بسیار بزرگ انتخاب شده تا تداعی کننده مقبره دوم ساخته خود نادرشاه باشد. پوشش مقبره کاملا به مانند چادر عشایری است، که نادر در آن زاده و هم کشته شده است. پوشش دیوارهای داخلی مقبره نیز از سنگ های مرمر اخرایی رنگ مراغه انتخاب شده تا قتل نادر شاه در داخل چادر را تداعی کند.
● مجموعه باغ و موزه آرامگاه
نادر شاه افشار فاتح دهلی در هنگام حیات خود دستور به ساخت آرامگاهی کوچک در بالا خیابان مشهد داد. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبه روی حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد. موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه افشار در ۲ تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفته است. این بنا به همت انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۲ خورشیدی توسط مهندس هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است.تندیس نادر شاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع توسط مجسمه ساز شهیر ایرانی زنده یاد استاد «ابوالحسن صدیقی» ساخته شده است.