یاقوت RUBY

یکی از سنگ‌های قیمتی سرخ‌رنگ اکسید آلومینیوم ماده معدنی کوروندیم است. نوع مرغوب آن در جواهرسازی ارزش فراوان دارد اما از انواع پست یاقوت در ساعت و یاتاقان‌های ابزارهای اندازه‌گیری …

یکی از سنگ‌های قیمتی سرخ‌رنگ اکسید آلومینیوم ماده معدنی کوروندیم است. نوع مرغوب آن در جواهرسازی ارزش فراوان دارد اما از انواع پست یاقوت در ساعت و یاتاقان‌های ابزارهای اندازه‌گیری به‌کار می‌رود. بهترین نوع یاقوت در برمه، تایلند، کامبوج استخراج می‌شود. کوروندیم هنگامی خلوص بی‌رنگ است، اما رنگ یاقوت خیلی گوناگون است از صورتی، سرخ روشن تا سرخ آبی مایل به زرد می‌باشد. گرانبهاترین یاقوت بعد از تراش و صیقل به رنگ خون کبوتری است. زیباترین یاقوت‌ها از برمه به‌دست می‌آید. نوع نامرغوب یاقوت بیشتر در کارولینای شمالی استخراج می‌شود.
گاه ممکن است یک قطعه یاقوت اعلای برمه از الماس (به همان اندازه و وزن الماس) گران‌تر باشد کوروندیوم یکی از سخت‌ترین موادمعدنی شناخته شده است. یاقوت مصنوعی همان سختی و ترکیب یاقوت طبیعی را دارد. میلیون‌ها قیراط یاقوت مصنوعی بر سنگ‌های طبیعی برتری دارند. یاقوت‌های مصنوعی یا ۵۰% کرم در لیزرها با تقویت‌کننده‌های نوری، برای تولید ضربان‌های شدید نوری در تابه‌های باریک برای مخابرات نیز کاربرد دارد.
یاقوت‌ها در میزرها، برای کشف علائم رادیوئی برای موشک‌های فضائی در فواصل دور به‌کار می‌روند.