هندبال

از قرائن و شواهد و تصاویر معابد و گورها برمی‌آید که در مصر باستان کودکان و نوجوانان مصری توپ بازی با دست را به‌صورت‌های جمعی یا انفرادی اجرا می‌کردند. در یونان باستان به گفته …

از قرائن و شواهد و تصاویر معابد و گورها برمی‌آید که در مصر باستان کودکان و نوجوانان مصری توپ بازی با دست را به‌صورت‌های جمعی یا انفرادی اجرا می‌کردند.
در یونان باستان به گفته هومر نوعی بازی توپ با دست به نام اورانیا رواج داشت. در روم باستان نوعی هندبال به نام هارپاستونیز متداول بود.
در اوایل قرن سیزدهم میلادی شخصی به نام فوگل ویید، روش خوبی از توپ بازی با دست وضع کرد که آن را فنگ بال اسپیل نامید و در آلمان و دیگر کشورهای اروپائی رواج داد. در قرن سیزدهم در آلمان بازی دیگری شبیه هندبال امروز رایج بود که به آن کچ بال می‌گفتند این بازی‌ها گرچه اشکال مخلتفی داشتند اما آنها را می‌توان پیش‌درآمد هندبال دانست.
در ۱۸۹۰ کنرادکوخ آلمانی ورزشی به نام فایل اشپیل رایج کرد که خیلی مورد علاقه دانش‌آموزان قرار گرفت. در ۱۹۰۷ در برلن ماکس‌هایزر تیم‌های هندبال زنان را تشکیل داد و اعلام کرد که این ورزش مخصوص زنان و فوتبال ویژه مردان است.
هیرشمن آلمانی دبیر فدراسیون فوتبال آلمان در رواج هندبال کوشید، ازین پس کسان دیگری به رواج هندبال پرداختند و سرانجام جزو بازی‌های المپیک شد. توپ هندبال کروی شکل از جنس چرم یا لاستیک یا مواد مصنوعی و محیط آن ۵۸ تا ۶۰ سانتیمتر است. وزن این توپ برای مردان ۴۲۵ تا ۴۷۵ گرم و برای زنان ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم است. [۲۵]

۲۵ـ تاریخچه و مقررات ورزش‌ها ـ هوشنگ فتحی