هالوگرافی

استفاده از تکنولوژی هالوگرافی برای گسترش حافظه دیسک‌های کامپیوتر: مهندسان دانشگاه استانفورد اعلام کردند، روزی دیسک‌های کامپکت جایگزین ویفرهای ثابت خواهند شد که با استفاده …

استفاده از تکنولوژی هالوگرافی برای گسترش حافظه دیسک‌های کامپیوتر: مهندسان دانشگاه استانفورد اعلام کردند، روزی دیسک‌های کامپکت جایگزین ویفرهای ثابت خواهند شد که با استفاده از تکنولوژی هالوگرافی یا ایجاد تصاویر لیزری می‌تواند هزار بار بیشتر از دیسک‌های کنونی اطلاعات را در خود ذخیره کند.
به گزارش یونایتدپرس از ”پاروالتو“ کالیفرنیا، محققان طی گزارشی در نشریه ساینس نوشته‌اند: این امر امکان‌پذیر است زیرا آنان روشی را برای کدگذاری ”دیجیتالی اطلاعات متن، صدا و تصویر“ در یک چارچوب سه بعدی توسعه داده‌اند.
”لامبرتوس هسلینک“ استاد مهندسی الکترونیک در دانشگاه استانفورد کالیفرنیا می‌گوید: دیسک‌های کامپکت کنونی اطلاعات را بر روی یک لایه که با واحد میکرون اندازه‌گیری می‌شود در سطح یک دیسک چرخشی نگهداری می‌کنند. این سیستم جدید، اطلاعات را بر روی کل لایه یک ویفر غیرمتحرک ذخیره می‌کند.
”هسلینک“ و تیم وی به هنگام به نمایش گذاردن این روش چاپ نقاشی مونالیزا و دیگر نقاشی‌های معروف را ذخیره و بازیابی کردند. رنگ نقاشی بازیابی شده دقیقاً شبیه به رنگ اصلی نقاشی بود.
”هسلینک“ می‌گوید: مردم در گذشته از هالوگرافی یا ایجاد تصویر لیزری برای نگهداری طرح‌هائی شبیه عکس‌ها استفاده می‌کردند.
اما ما طرح‌های دیجیتال را نگهداری کرده و از نیروی پردازش دیجیتالی برای تشدید روند هالوگرافی و بهبود میزان درستی ضبط و بازخوانی آنها استفاده کرده‌ایم.
روش کار این دیسک به شرح زیر است: یک اشعه لیزر به روی یک ویفر ثابت می‌تابد تا اینکه یک اشعه کدهای میله‌ای را در ”کانتر چک اوت“ بازخوان می‌خواند این امر یک الگوی چک برد را بر روی یک آشکارساز ایجاد می‌کند.
این آشکارساز نقطه‌های تاریک را به‌عنوان صفر و نقطه‌های روشن را به‌عنوان یک حوزه آشنا برای کامپیوترها می‌خواند و تمام اطلاعات را برای پردازش بیشتر به صفر و یک ترجمه می‌کند.
آنچه که تیم استانفورد در آن پیشقدم شد تکنیک کدگذاری و آشکارسازی اطلاعات در الگوی چک برد بود.
اولین کاربرد این دیسک‌ها در نمایش تصویری خواهد بود. این وسیله دسترسی سریع‌تر به تصویرها را صد تا هزار بار سریع‌تر امکان‌پذیر می‌سازد.
اپراتور کامپیوتر به‌جای این‌که صد ثانیه برای تصویر انتخابی منتظر شود دیسک‌های جدید آن را در کمتر از ثانیه در اختیار فرد قرار می‌دهد.
این تکنولوژی همچنین برای حافظه کتابخانه و برای ذخیره ساختن مقادیر زیاد اطلاعات که از ماهواره‌ها پخش می‌شود، مفید خواهد بود.
”هسلینک“ همچنین برای حافظه کتابخانه و برای ذخیره ساختن مقادیر زیاد اطلاعات که از ماهواره‌ها پخش می‌شود، مفید خواهد بود.
”هسلینک“ می‌گوید: ما نسبت به کارائی این تکنیک بسیار امیدواریم. این یک ایده قدیمی است که برای مدت ۲۵ سال مورد نظر بوده اما هیچکس قادر به راه‌اندازی آن نبوده است. [خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ روزنامه اطلاعات]