وایسنت WAICENT

WAICENT مرکز اطلاعات کشاورزی جهان می‌باشد که وابسته به سازمان خواربار و کشاورزی جهان FAO است. FAO یکی از سازمان‌های تخصصی سازمان ملل متحد است که برنامه‌هائی را در سطح کشورهای عضو برای …

WAICENT مرکز اطلاعات کشاورزی جهان می‌باشد که وابسته به سازمان خواربار و کشاورزی جهان FAO است. FAO یکی از سازمان‌های تخصصی سازمان ملل متحد است که برنامه‌هائی را در سطح کشورهای عضو برای بهبود کشاورزی شیلات، جنگلداری و... انجام می‌دهد. WAICENT مخفف World Agricultural Information Centre می‌باشد. لازم به ذکر است که ایران یکی از اعضای FAO می‌باشد.
▪ زمان گشایش WAICENT: طرح وایسنت از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و از آن تاریخ تاکنون کارشناسان FAO شروع به گردآوری اطلاعات دانش‌های مربوط به رشته‌های مختلف کشاورزی و دامداری کردند و پس از گذشت ۵ سال گنجینهٔ عظیمی از دانش بشری در یکجا گردآوری شد که هیچ کشوری در جهان برای برنامه‌ریزی، بی‌نیاز از آن نیست، تقریباً در حال حاضر تمامی کارهای مقدماتی و اجرای وایسنت با تمام رسیده است و این طرح در دسامبر ۱۹۹۲ گشایش یافت.
آنچه که در مورد WAICENT جالب است و بایستی در اینجا به آن اشاره کرد آنست که این مرکز اطلاعاتی فقط اطلاعات را به استفاده‌کنندگان خود ارائه نمی‌دهد بلکه در صورت تمایل استفاده کننده به تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز می‌پردازد و سرانجام راه‌های عملی را برای استفاده بهتر در برنامه‌‌ریزی ارائه می‌دهد.
در مرکز اطلاعات کشاورزی جهان تمامی اطلاعات مربوط به دانش کشاورزی، دامداری، شیلات، جنگلداری و... جمع‌اوری شده است. همچنین اطلاعات مربوط به بازرگانی و فعالیت‌های کشاورزی ۲۱۰ کشور سرزمین بروز up to date وجود دارد که برای استفاده‌کنندگان به منزله نعمتی بیکران است.
▪ ساختار WAICENT: مرکزی است که تمامی اطلاعات در آن یکجا گردآوری شده است و ارائه اطلاعات از طریق دو سیستم جداگانه انجام می‌گیرد، که عبارتند از:
۱) FAOSTAT که شامل مسائل آمار و تجزیه و تحلیل مسائل می‌باشد.
۲) FAO INFO که شامل اطلاعات و دانستنی‌های اساسی می‌باشد.
هر کدام از دو سیستم دارای زیر مجموعه‌هائی هستند که استفاده‌کنندگان را برای به‌دست آوردن اطلاعات لازم راهنمائی می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین اجزاء FAO STAT قسمت TIME_SERIES می‌باشد که اطلاعات مربوط به آمارگیری، کشاورزی، شیلات و جنگلداری کشورهای مختلف جهان را در چندین دهه گذشته دارد.
همچنین چگونگی روند تجاری محصولات و تولیدات کشاورزی شیلات، دامداری و جنگلداری کشورهای مختلف جهان با یکدیگر قسمت دیگری از FAO STAT می‌باشد.
در قسمت FAO INFO استفاده‌کنندگان می‌توانند چشم‌اندازی به موادغذائی مناطق مختلف جهان داشته باشند و از کمبودهای موادغذائی در هر قسمت آگاه شوند و ضمن آنکه در جریان آخرین اخبار مربوطه به بهداشت، خوراک، شیلات، جنگلداری و مسائل کشاورزی قرار می‌گیرند به آخرین خبرهای مربوط به FAO نیز دسترسی خواهند داشت.