وان حمام

از روزگاران کهن مردم خود را به دو جهت می‌شستند یکی به منظور مناسک دینی و دیگری پاکیزگی. یونانیان و رومیان باستان از حمام برای تمدد اعصاب و گردآمدن دور هم استفاده می‌کردند از …

از روزگاران کهن مردم خود را به دو جهت می‌شستند یکی به منظور مناسک دینی و دیگری پاکیزگی.
یونانیان و رومیان باستان از حمام برای تمدد اعصاب و گردآمدن دور هم استفاده می‌کردند از این رو حمام‌های بزرگ عمومی در قلمرو امپراتوری روم ساخته شد. حتی پلینی کبیر در حمام مطالب کتاب تاریخ طبیعی خود را تقریر می‌کرد و کاتبی آن را می‌نوشت. از حمام برای مقاصد درمانی نیز استفاده می‌شد.
مصریان، هندیان، یهودیان باستانی استحمام را برای اجرای مقدمات مراسم مذهبی لازم می‌شمردند.
قدیمی‌ترین حمام را در جزیره کرت کشف کردند این حمام از آن کاخ کنسوس شاه‌کرت بود. در حمام این کاخ وان نیز وجود داشت که در کف آن می‌نشستند. وانی متعلق به ۱۷۰۰ یا ۱۴۰۰ ق ـ م در کاخ ملکه کنسوس در کرت کشف گردید. که اندازه‌اش شبیه وان‌های امروزی است.
یونیانیان باستان نیز در وان استحمام می‌کردند و وان را از سنگ صیقلی یا مرمر یا چوب می‌ساختند. هومر سخن از وان نقره‌ای که از مصر به یونان آورده شده بود سخن به میان آورده است.
در صدر مسیحیت استحمام و پاکیزگی را لازم و پلیدی را یک نوع گناه می‌شمردند. اما در قرون وسطی این رسم پسندیده متروک شد و به‌جای استحمام عطر به بدن خود می‌مالیدند. آورده‌اند که لوئی چهاردهم امپراتور فرانسه در همه عمر خود به حمام نرفت.
در جریان جنگ‌های صلیبی اروپائین حمام‌های پاکیزه و بیمارستان‌های تمیز و مجهز در مشرق زمین را دیدند و ازین پدیده‌ها شگفت‌زده می‌شدند و در بازگشت به میهن خود از حمام‌ها و بیمارستان‌های خاور زمین با آب و تاب سخن می‌گفتند.
در قرن نوزدهم ساختن حمام‌های خصوصی در خانه‌های اشرافی ضروری شناخته و برای عامه نیز حمام‌های عمومی فراوان ساخته شد. وان حمام‌های از مس یا آهن یا چوب و دارای سرپوشی بود. به حمام نگاه کنید.