واکس

ترکیبی است که برای تمیز کردن و برق انداختن کفش، کیف و اشیاء چرمی دیگر به‌کار می‌رود. واکس بر سه قسم است واکس ساده، واکس و کرم‌های مخلوط واکس و کرم‌های مخلوط با آب. ▪ خاصیت واکس: …

ترکیبی است که برای تمیز کردن و برق انداختن کفش، کیف و اشیاء چرمی دیگر به‌کار می‌رود.
واکس بر سه قسم است واکس ساده، واکس و کرم‌های مخلوط واکس و کرم‌های مخلوط با آب.
▪ خاصیت واکس: یک واکس خوب باید موجب خرابی چرم نشود، با حداقل مالش براق گردد، اندود واکسی که روی کفش گذارده می‌شود باید خشک و سفت باشد تا برق حاصله پردوام بماند، با این‌حال تا اندازه‌ای نرم باشد تا بر اثر خمیدگی چرم خرد نشود. واکس باید در برابر باران، آب گودال یا شبنم مقاومت داشته باشد. باید از نفوذ آب در چرم جلوگیری کند.
واکس‌های مخلوط با آب در صورتی‌که به طرز صحیح و خوب تهیه شده باشد، می‌تواند برق و زیبائی به چرم بدهد. صابون‌های موم غالباً بیشتر و بهتر از خود موم برق می‌زنند. ولی نقص بزرگش این است که در آب حل می‌گردد و در نتیجه در برابر باران مقاومتی ندارد و نیز دارای خاصیت قلیائی می‌باشد که از حل کردن موم در آب به‌وسیله (بوره) و کربنات سود که روی چرم اثر بدی دارد به‌دست می‌آید.
واکس‌ها و کرم‌های مخلوط نیز همان نقص‌های واکس با آب را دارند زیرا که همان ترکیبات را برای دادن ظاهری حل‌کننده با اسانس تربانتین مخلوط می‌نمایند.