واحد سیستم ـ کامپیوتر

عبارت است از واحد اصلی کنترل، اغلب واحد سیستم جعبه بزرگی است که روی زمین یا روی میز کار خود قرار می‌دهید. بیشتر اشخاص صفحهٔ نمایش ویدیوئی خود را روی واحدهای سیستم خود قرار می‌دهند. …

عبارت است از واحد اصلی کنترل، اغلب واحد سیستم جعبه بزرگی است که روی زمین یا روی میز کار خود قرار می‌دهید. بیشتر اشخاص صفحهٔ نمایش ویدیوئی خود را روی واحدهای سیستم خود قرار می‌دهند. واحد سیستم زیر تشکیل می‌شود از:
۱) CPU که مخفف CENTRAL PROCESSING UNIT (واحد پردازشگر مرکزی) است. CPU در یک تراش مدار مجتمع INTEGRATED CIRCULIT CHIP قرار می‌گیرد که آنقدر کوچک است که در کف دست جا می‌گیرد. اندازه کوچک CPU ساخت کامپیوترهای کیفی و ماشین‌حساب‌های جیبی را میسر می‌کند.
۲) حافظه (MEMORY) که داده‌های کوتاه‌مدت را ذخیره می‌کند. دو نوع حافظه وجود دارد که عبارتند از RAM و ROM
مهمترین حافظه همان RAM است که مخفف کل (RANDOM ACCESSMEMOR) حافظه با دستیابی تصادفی است. پیش از آنکه CPU بتواند داده‌ها و برنامه‌ها را پردازش کند، آن داده‌ها و برنامه‌ها باید در RAM باشند. وقتی یک مشی با استفاده از یک واژه‌پرداز مدرکی را ایجاد می‌کند. آن مدرک در حافظه RAM باقی می‌ماند و تنها وقتی‌که مدرک را روی دیسک ذخیره نماید، آن مدرک به‌طور دائم ذخیره می‌شود. وقتی کامپیوتر می‌خرید، لازم است تا آنجا که می‌توانید RAM بیشتری بخرید زیرا هر چه مقدار RAM بیشتر باشد، کامپیوتر شما با سرعت بیشتری کار می‌کند. ویندوز ۹۵ برای آنکه به‌خوبی اجرا شود به ۸ مگابات حافظه نیاز دارد.
ROM که مخفف READ ONLY MEMORY (حافظه فقط خواندنی) است و حافظه کمکی است که برخی دستورهای راه‌اندازی سیستم را در برمی‌گیرد.
۳) منبع تغذیه POWER SUPPLY که برق دائمی کافی را برای کامپیوتر شما تأمین می‌کند تا بتواند اعمال محاسباتی خود را انجام دهید. [۲]

۲ـ فرهنگ علوم تجربی و ریاضی ـ ترجمه کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و استادان