نیوبیم (۴۱) NIOBIUM Nb cb

کانی سیاهرنگی که در سال ۱۸۴۴ هنریش روز از مردم آلمان آن را کشف کرد و این عنصر را نیوبیم نامید. و متالورژیست‌ها آن را به نام کلمبیم به‌کار می‌برند. نیوبیم عنصر فلزی با عدد اتمی …

کانی سیاهرنگی که در سال ۱۸۴۴ هنریش روز از مردم آلمان آن را کشف کرد و این عنصر را نیوبیم نامید. و متالورژیست‌ها آن را به نام کلمبیم به‌کار می‌برند.
نیوبیم عنصر فلزی با عدد اتمی ۴۱، در گروه VB و دوره پنجم جدول تناوبی جا دارد. جرم اتمی ۹۰۶۴/۹۲ ظرفیت‌ها ۲،۳،۴ و ۵ ایزوتوپ پایدار ندارد.
فلزی است سفید مایل به خاکستری و چکش‌خوار، در دمای اتاق از جلا نمی‌افتاد یا اکسید نمی‌شود. جرم حجمی ۵۷/۸ نقطه ذوب ۲۴۶۸ درجه صد بخشی است. اسیدهای سولفوریک، هیدروکلریک و فسفریک گرم و غلیظ بر آن اثر دارد. اما اسیدنیتریک گرم و غلیظ بر آن اثر ندارد. محلول‌های قلیائی در همه دماها بر آن اثر دارند همیشه با تانتالیم و تیتانیم همراه می‌باشد. اگر به فولاد زنگ نزن افزوده شود مقاومت آن را در برابر مواد خورنده حتی در دماهای بالا افزایش می‌دهد.
در آلیاژهای مغناطیسی و فوق رسانائی (به همراه قلع و تیتان) موشک‌ها سرمت (CERMET) راکت‌ها، وسایل سرمازائی، فرونیوبیم برای آلیاژ فولاد؛ به‌صورت آلیاژ ویژه و در فولادهائی که استحکام بنیان لحیم کاربرد دارد. [۲۲]

۲۲ـ فرهنگ عناصر ـ رضاآقاپور مقدم ـ علیرضا توکلی صابری