نیمه هادی‌ها

اختراعی جدید است که در زندگی و در تکنولوژی نقش عمده‌ای دارد. نیمه هادی‌ها که اختراعاتی ساده، قابل اطمینان و دارای کاربرد آسان هستند. از عهدهٔ انجام مقدار چشم‌گیری کار، بر می‌آیند …

اختراعی جدید است که در زندگی و در تکنولوژی نقش عمده‌ای دارد. نیمه هادی‌ها که اختراعاتی ساده، قابل اطمینان و دارای کاربرد آسان هستند. از عهدهٔ انجام مقدار چشم‌گیری کار، بر می‌آیند و از میان نیمه هادی‌ها، نیمه هادی‌های شیشه‌ای هستند که به‌طور متفاوت شامل ترکیبات مختلف تالیم با آرسنیک، آنتیموآن، گوگرد، سلنیوم و تلوریم هستند.
از مدت‌ها پیش این تصور وجود داشت که در آینده، سازندگان مدارهای مجتمع، برای ساخت این تراشه‌ها به‌جای استفاده از سیلیکون به‌سوی استفاده از ترکیب جدیدی به نام گالیوم آرسناید (Ga As) کشیده خواهند شد. با توجه به درخشش سریع و کیفیت بسیار عالی، انتظار می‌رفت که این ترکیب به زودی یک انقلاب در صنعت کامپیوتر ایجاد نماید. سرعت کامپیوترهائی که براساس این ترکیب جدید ساخته می‌شدند، به پنج برابر سرعت فعلی کامپیوترهای امروزی می‌رسید به‌علاوه اینکه سود سرشار چند میلیون دلاری را نیز به جیب سرمایه‌گذارها سرازیر می‌نمود.
اما این مورد هرگز به وقوع نپیوست. تراشه‌های سیلیکونی همچنان حاکم بلامنازع صنایع الکترونیک هستند و گالیوم ارسناید تنها توانسته است که مقداری از این انحصار را شکسته و به‌عنوان یک تکنولوژی پیچیده و گران جهت بازارهای نظامی و صنایع مخابراتی راه دور مطرح شود، چرا که برای استفاده‌کنندگان آنها، قیمت از درجهٔ دوم اهمیت برخوردار است. همچنین به خاطر مقاصد خاص کاربردی آنها، حداقل تابع‌پذیری (Functional) مورد نیاز می‌باشد. سازندگان این تراشه جدید توانسته‌اند در حدود ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشته بانشد که این با پیش‌بینی اولیه یعنی فروش در حدود ۲ میلیارد دلار، تفاوت وحشتناکی دارد. در این میان، طرفداران سیلیکون به‌عنوان یک جوک این طور مطرح می‌نمایند که گالیوم آرسناید ”تکنولوژی فردا“ همیشه تکنولوژی فردا خواهد بود.
علی‌رغم تمام این مسائل، بازار گالیوم آرسناید روز به روز در حال قوی‌تر شدن می‌باشد. در سراسر جهان سازندگان تجهیزات الکترونیکی در آزمایشگاه‌های خویش، سخت در حال ارزیابی شایستگی‌های آخرین محصولات آی‌سی‌های گالیوم می‌باشد. [۳۶]

۳۶ـ مجله دانش و فن