نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار نوشابه‌هائی هستند که از اختلاط آب، گازکربنیک و ترکیبات زیر به‌دست می‌آیند: ـ شکر و سایر مواد شیرین‌کننده ـ مواد افزودنی ▪ انواع نوشابه‌های گازدار: ـ کولا: …

نوشابه‌های گازدار نوشابه‌هائی هستند که از اختلاط آب، گازکربنیک و ترکیبات زیر به‌دست می‌آیند:
ـ شکر و سایر مواد شیرین‌کننده
ـ مواد افزودنی
▪ انواع نوشابه‌های گازدار:
ـ کولا: نوشابه‌هائی هستند که از اختلاط عصاره یا طعم کولا، کارامل و سایر مواد افزودنی به‌دست می‌آیند.
▪ نوشابه‌های گازدار طعم‌دار رنگی: نوشابه‌هائی هستند که از اختلاط آب‌میوه طبیعی یا معادل تلغیظ شده (کنستانتره) آنها و سایر مواد افزودنی به‌دست می‌آیند که حداقل آب‌میوه محتوی آن باید ۲۰ درصد و برای نوشابه‌های میوه‌ای برپایه مرکبات لااقل ۶درصد باشد.
▪ نوشابه‌های گازدار بدون طعم و رنگ (سوداها): نوشابه‌هائی هستند که از اختلاط آب، گاز بی‌کربنات سدیم به‌دست می‌آیند. البته آب‌های معدنی گازدار به‌علت ویژگی‌های طبیعی خاص، جزء این دسته از نوشابه‌ها نمی‌باشند.
کلیه این نوشابه‌ها باید کاملاً یکنواخت و عاری از مواد معلق، رسوب و ذرات خارجی باشد. فرآورده باید دارای طعم و بوی خاص میوه‌ها یا طعم‌دهنده‌های خاص بوده و عاری از هرگونه ترشیدگی و کپک‌زدگی باشد.
آب مورد مصرف در نوشابه باید از نظر ویژگی‌های میکروبیولژی و فیزیکوشیمیائی با استاندارد آب آشامیدنی مطابقت داشته باشد و علاوه بر این مقدار کلر آن در مرحله نهائی تصفیه صفر باشد و قلیائیت کل آن بر حسب کربنات بیشتر از ۵۰ میلی‌گرم در کیلوگرم نباشد.
استفاده از این قندها در نوشابه مجاز می‌باشد. شکر ـ گلوکز ـ فروکتوز
استفاده از شیرین‌کننده‌های زیر در نوشابه‌های خاص رژیمی با اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح و با رعایت استاندارد لازم، مجاز می‌باشد.
ـ اسپارتام: Asprame حداکثر ۷۰۰ میلی‌گرم در کیلوگرم
ـ اسه سولفام: Ace sulfamek حداکثر ۵۰۰ میلی‌گرم در کیلوگرم
ـ سوربیتل: Sorbitol در حد مطلوب
ـ مالیتول: Manitol در حد مطلوب
ـ توماتین: Tbau matin در حد مطلوب
ـ مانیتول: Manitol در حد مطلوب
ـ ایزومالت: در حد مطلوب
ـ گزیلیتول: xylitol در حد مطلوب
افزودنی‌های مورد مصرف در نوشابه‌ها عبارتند از رنگ‌های خوراکی، طعم‌دهنده‌ها، اسیدی‌کننده‌ها، نگهدارنده‌ها آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد ضد کف، ابری‌کننده‌ها، Clouding agent بافرها، مواد پایدارکننده و امولسیون‌کننده‌ها، کافئین که همه این مواد باید از استانداردهای مربوط به‌خود تبیعت نمایند. [زرین اسحاقی ـ کارشناس استاندارد خراسان]