نور پولاریزه

یکی از خواص نور این است که هنگامی‌که از نقطه‌ای به نقطه دیگری می‌رود، دارای خاصیت موجی است. شما با تکه طنابی می‌توانید امواجی شبیه امواج نورانی بسازید با بستن سر این تکه طناب …

یکی از خواص نور این است که هنگامی‌که از نقطه‌ای به نقطه دیگری می‌رود، دارای خاصیت موجی است. شما با تکه طنابی می‌توانید امواجی شبیه امواج نورانی بسازید با بستن سر این تکه طناب به قلابی می‌توانید طناب در جهات مختلف حرکت دهید ـ ۱ـ با حرکت دادن عمودی دست خود یعنی بالا و پائین بردن دست خود، طناب بالا و پائین می‌رود و به اصطلاح امواج عمودی عرضی از طناب ایجاد می‌شود با حرکتی افقی دست شما در طناب امواج افقی عرضی ایجاد می‌شود و با حرکت دست شما در جهت قطر یک مربع، امواج ایجاد می‌شود که در هیچ‌یک از جهات قبلی نیست.
نور به‌وسیلهٔ تموج حرکت می‌کند ـ و این تموج در جهات مختلف انجام می‌گیرد ـ در حقیقت امواج عمودی عرضی و افقی عرضی و قطری عرضی. حال اگر به طریقی نوری را فاقد یکی از این دسته امواج کنیم، می‌گویند نور مذکور پولاریزه شده است.
چگونه می‌توان یک موج را پولاریزه کرد؟ در صورتی‌که در آزمایش قبل بین دست خود و قلاب شکافی عمودی قرار می‌دادید چه اتفاقی ممکن بود بیافتد در این حال هنگامی‌که دست خود را بالا و پائین می‌آورید، امواج عمودی ایجاد می‌شدند ولی در صورتی‌که دست خود را افقی حرکت می‌دادید امواج با برخورد به شکاف از بین می‌رفتند و شما در حقیقت این امواج را پولاریزه کرده‌اید.
برای پولاریزه کردن نور، عدسی‌های مخصوصی وجود دارد که با گذراندن نور از آنها، یک‌سری امواج را از نور سلب می‌کند و به اصطلاح آن را پولاریزه می‌کنند. این عدسی‌ها از کریستال‌های بسیارریزی ساخته‌ شده‌اند که از یک نوع تموج نور جلوگیری می‌کنند. معمولاً عدسی‌های پولاریزاتور جفت جفت استعمال می‌شود حال اگر این دو عدسی نسبت به یکدیگر طوری قرار گیرند که اولی امواج عمودی عرضی را جذب کند و دومی امواج افقی عرضی را در این صورت نوری از آن دو عبور نخواهد کرد. [۳۱]

۳۱ـ کتاب نور و رنگ ـ ترجمه مهندس ابوالفضل علیرضائی فرد