نورافکن

▪ نورافکن کوچک BABYKEY - LIGHT: نورافکن استودیوئی با لامپ‌هائی با توان ۵۰۰ تا ۷۰۰ وات که برای روشن‌تر کردن بخش‌های کوچکی از صحنه یا نما یا بازیگر در نورپردازی به‌کار می‌رود. این نورافکن …

▪ نورافکن کوچک BABYKEY - LIGHT: نورافکن استودیوئی با لامپ‌هائی با توان ۵۰۰ تا ۷۰۰ وات که برای روشن‌تر کردن بخش‌های کوچکی از صحنه یا نما یا بازیگر در نورپردازی به‌کار می‌رود.
این نورافکن را می‌توان به شکل یک نور پر کننده کمکی در زیر نورپردازی یک نما به‌کار برد.
▪ نورافکن آرک ARCLAMP: پرتوافکنی با الکترودهای کربنی ـ این نور از مجاورت دو الکترود به شکل قوس الکتریک پدید می‌آید، و دارای انرژی تابشی خیره‌کننده‌ای است.
برای راه‌آندازی آن، نیازمند به ۳۰۰ آمپر جریان و گاهی نیز بیشتر می‌باشد که از طریق یکسو (رکتی فایر) به‌دست می‌آید. [۱۳]
▪ نورافکن اتومبیل: نوعی نورافکن خمیده است که اگر منبع نور در کانون آن باشد، تمام شعاع‌های بازتابیده را در یک جهت می‌فرستد.
▪ نورافکن بافل BAFFLE: این نورافکن با شبکه‌های قابل کنترل در جلوی آن، از شدت تابش نور در یک بخش کاسته و سبب یکنواختی نور به‌شکل کمکی در نما می‌چرخد.
▪ نورافکن باشر BASHER: این نورافکن ویژه نورپردازی در استودیو، این نورافکن کوچک و دستی است که می‌توان آن را به‌دست گرفته و بخش نوری مورد نظر را تقویت کرد.
لامپ‌های این نورافکن دارای توان ۵۰۰ وات تنگستن یا ۲۵۰ وات هالوژن انتخاب می‌شود.
▪ نورافکن BIPOSTLAMP: از نورافکن‌های داخل استودیو، با لامپی مدادی شکل که از آن برای توازن نور داخل پلاتو استفاده می‌شود.
لامپ‌های این نورافکن از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ وات انتخاب می‌شود. [۱۳]

۱۳ـ فرهنگ فن سینما و تلویزیون ـ روشن صمدی