نقش‌اندازی

نقش‌اندازی تنها نوعی نقشه‌کشی کارگاهی است. ترسیم مکانیکی یا نقش‌اندازی عملیاتی است که به مهارت و دقت نیاز دارد. خطوط کار نقشه مجدداً بر قطعهٔ ریختگی یا آهنگری پیاده می‌شوند …

نقش‌اندازی تنها نوعی نقشه‌کشی کارگاهی است. ترسیم مکانیکی یا نقش‌اندازی عملیاتی است که به مهارت و دقت نیاز دارد. خطوط کار نقشه مجدداً بر قطعهٔ ریختگی یا آهنگری پیاده می‌شوند تا ماشین کار بتواند قطعه را بر طبق آن خطوط به‌درستی ماشین‌کاری کند.
در کارگاه‌های بزرگی که قید و بست‌های فراوان برای تثبیت موقعیت کار و هدایت ابزار در اختیار دارند تکرار عملیات نقش‌اندازی لزومی ندارد. ولی به هر حال روی قطعه باید نقش‌اندازی شود، به‌ویژه در کارگاه‌های کوچک که فاقد چنین ابزارآلاتی هستند.
اگر بخواهیم اجزای ماشین به‌گونه‌ای که پیش‌بینی شده است با یکدیگر جفت شوند سوراخ‌های آنها باید در جای درست حفر شده باشند. در هنگام‌هائی که قید سوراخکاری در دسترس نیست دقت در عملیات نقش‌اندازی برای مکان‌یابی سوراخ‌ها ضروری است. برای مکان‌یابی دقیق این سوراخ‌ها راه‌های متعددی وجود دارد.
ابزار اصلی نقش‌اندازی صفحه‌ای صاف (صفحه تراز) است که قطعه کار و ادوات نقش‌اندازی بر روی آن قرار می‌گیرند. بعضی از ادوات ضروری برای نقش‌اندازی عبارتند از: خط‌کش پایدار، گونیای مرکب، گونیای جناغی، سوزن خط‌کش، سینهٔ مرکز نشان، سنبهٔ خز نشان و چکش آهنگری. [ترجمه: مهندس عماد حجتی]