اره

اره مانند چاقو و چکش ابزار ساده‌ای است و چیزی بیش از یک تیغه با دندانه‌های تیز یا چاقوهای کوچک روی لبه نیست، اما از کاربردهای بس فراوانی دارد. به‌نظر می‌رسد که در عصر حجر، آدمی …

اره مانند چاقو و چکش ابزار ساده‌ای است و چیزی بیش از یک تیغه با دندانه‌های تیز یا چاقوهای کوچک روی لبه نیست، اما از کاربردهای بس فراوانی دارد.
به‌نظر می‌رسد که در عصر حجر، آدمی با استعداد می‌زیسته که کشف کرد وقتی قطعه‌ای از سنگ چخماق لبه‌اش دندانه‌دار شده باشد نه تنها می‌تواند ببرد بلکه همچنین چوب یا استخوان را نیز می‌تواند اره کند. ابتدائی‌ترین اره‌هائی که تاکنون به‌دست آمده از سنگ چخماق است که لبه‌ای دندانه‌ دندانه به شکل دندانه‌های اره دارد، می‌باشد. اکتشافات بعدی نشان داد که این اره‌های سنگی صدها هزار سال بعد یعنی در عصر مفرغ هنوز مورد استفاده بود.
پس از کشف مس و مفرغ آدمی اره‌های مسین و آنگاه مفرغی ساخت، مصریان باستان اره‌های مفرغی می‌ساختند که خیلی شبیه اره‌های کنونی بود. حتی آنان اره‌هائی ساخته بودند که دسته‌اش مثل هفت تیر بود.
یک نقص اره‌سنگ چخماقی این بود که لبه اره‌ کننده تیغه نازکتر از بقه تیغه در بالای دندانه‌ها بود. در هنگام قطع کردن یک تکه چوب یا استخوان با چنین اره‌ای تیغه‌گیر می‌کرد. سازندگان عصر مفرغ اره‌های مفرغی با تیغه‌های نازک می‌ساختند زیرا فلزات را خیلی نازک‌تر از سنگ می‌توان چکش کاری و قالب‌ریزی کرد.
در عصر آهن اره‌های آهنی کارآمدتری ساخته شد که از نمونه‌های روزگاران پیشین در موزه‌ها نگهداری می‌شود و این اره‌ها شباهت فراوانی به اره‌های کنونی ما دارد.
اره‌های امروزی کاربردهای فراوانی دارد. اره دنده تیز و دنده پهن متداولترین اره‌های کنونی است. اره دنده تیز دندانه‌هائی دارد که در لبه جلوئی سوهان‌خورده به‌طوری که در حقیقت مانند انتهاء یک تیغه چاقو نوکدار است. هر دندانه در جهت مخالف دندانه قبلی و بعد یآن اریب است. هنگامی که با اره دنده تیز اره می‌کشید دو خط موازی از نوک‌های تیز دارید که الیاف چوب را می‌برد و همچنین خاک اره میان دو شکاف را وادار به خروج می‌کند.
اره پهن دندانه‌هائی دارد که به شکل قلم درآمده است. لبه برنده هر دندانه در همه عرض لبه دندانه ادامه دارد و نسبت به تیغه اره زاویه قائمه می‌سازد. وقتی اره دنده پهنی را به‌کار می‌برید دندانه‌ها چوب را مانند یک رشته قلم که یکی پشت دیگری قرار دارد می‌برد.
اره‌ دنده تیز برای این طرح شد که از عرض، رگه‌های چوب را ببرد در حالی‌که اره دنده پهن به‌منظور قطع طولی الیاف چوب به‌وجود آمد.
● اره‌ آهن‌بری
یکی از اره‌های مهمی است که در خانه و صنعت کاربردهای فراوانی دارد. این نوع اره برای بریدن فلزات طرح شده اره آهن‌بری معمولاً با طوقی که قابل میزان کردن است ساخته می‌شود تا بتوانند تیغه‌های به طول‌های مختلف را روی آن سوار کنید، تیغه‌های معمولاً به طول ۲۰-۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود. در کارخانه‌ها از اره‌های فلزبری برقی استفاده می‌کنند.
● اره سوراخ کلیدی
اره‌ای است که برای بریدن سوراخی به‌کار می‌رود.
● اره طوقی
نوعی اره است که طوقی روی دسته اره نصب شده تیغه ظریف و باریکی دارد که برای جا انداختن آن باید طوق را خم کرد و دسته را با پیچاندن انتهاء پیچ‌دار آن سفت کرد یا اره مثبت‌کاری، انواع منحنی‌ها و دایره‌ها را می‌توان برید.
جواهرسازان اره‌هائی با دندانه‌ها و دایره‌های خیلی ظریف برای ایجاد شکاف در فلزات گرانبهاء دارند. جراحان نیز برای برخی از اعمال جراحی، نوعی اره ظریف دارند.
سنگ‌برها نیز نوعی اره دارند که سنگ‌های ساختمانی را به قطرهای دلخواه می‌برند.
اره تسمه‌ای یک تسمه دایره‌ای شکل از فولاد قابل انعطاف است که در روی لبه‌اش دندانه‌ها قرار دارد. تسمه به دور دو چرخ حرکت می‌کند و با گردش تسمه‌ها اره به سرعت از داخل شکافی که دو میز اره وجود دارد می‌گذرد.
۱) اره بزرگ
را که مخصوص اره کردن کُنده‌ها است نمی‌توان برای کارهای دقیق و ظریف مورد استفاده قرار داد.
۳) اره کمان
اره بزرگی است که تیغه آن از فولاد محکم ساخته شده و از ۵ تا ۶ سانتی‌متر پهنا و از ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر طول دارد. دندانه‌های آن نیز تیز و مورب است. تیغه‌اش می‌تواند حول محور خود بچرخد. اره مزبور را باید با دو دست و به طور عمودی گرفت.
دست راست روی دسته اره تکیه می‌کند و دست چپ قسمت برآمده و بند آن را می‌گیرد.
این اره به‌ویژه برای برش طولی دادن به چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۳) اره دستی
تیغه‌اش ثابت و دارای ۷۰ سانتی‌متر طول و ۴ سانتی‌متر عرض است.
۴) اره موئی
دندانه‌های این اره ریزتر است. با این اره برش‌های صاف و ظریف انجام می‌گیرد.
۵) اره لبه گردان
این اره به‌طور عمودی با دو دست حرکت می‌کند و به‌کار برش چوب‌هائی که قبلاً به‌طور مورب علامت‌گذاری شده می‌رود. از این رو تیغه‌اش متحرک و خیلی باریک است (۶ تا ۱۰ میلی‌متر) دندانه‌های آن خیلی ظریف است و تیغه آن ممکن است برای برش‌های چوب از داخل دسته جدا شود.
۶) اره چپی معمولی
این اره با مدل‌های بی‌شماری وجود دارد و برحسب نوع استفاده آن را انتخاب می‌کنند و باریکترین نوع آن اره نوکی یا دم‌موشی نامیده می‌شود. این اره کارهائی را که سایر اره‌ها به‌علت شکل دستگیره‌شان نمی‌توانند انجام دهند صورت می‌دهد. از این اره بیشتر در بریدن تخته سه‌لائی و مصالح مدرن استفاده می‌کنند.
۷) اره چپی‌ قاب‌ساز: این اره خیلی محکم و دارای دندانه‌های ریز است. پشت آن با یک تیغه فولادی محکم شده است. از این اره برای کارهای دقیق مانند شیار دادن استفاده می‌کنند زیرا تیغه آن خیلی ظریف است.
۸) اره همه‌کاره: یا اره پرشی با قدرت ۳۰۰ تا ۳۵۰ وات قابل استفاده در کار با چوب‌های نرم و سبک (۳۵ تا ۴۰ میلی‌متر) چوب‌های سخت (۲ تا ۲۵ میلی‌متر) یا فلز نرم (تا ۲ میلی‌متر) با یک یا دو سرعت دارا یکف ثابت یا قابل انحناء تا ۴۵ درجه
۹) اره‌های دوار پرقدرت
که قدرت آن میان ۴۵۰ تا ۱۳۰۰ وات متغیر بوده قابل حمل با دست با امکان کار کردن روی زوایای صفر تا ۹۰ درجه با ضخامتی به اندازه ۵۰ تا ۵۵ میلی‌متر می‌باشد. این اره‌ها مجهز به دو دسته راهنمائی و یک محافظ تیغه با برگشت خودکار است.
۱۰) اره تسمه‌ای یا نواری
با این اره می‌توان کارهای اره‌کشی یا برش‌های منحنی را تا ضخامت ۱۰۰ میلی‌متر انجام داد. برش‌های مورب برای برخی از مدل‌ها یا میزقابل خم شدن تا ۴۵ درجه نیز امکان‌پذیر است. اره تسمه‌ای با یک موتور ۳۰۰ تا ۴۰۰ واتی کار می‌کند. تیغه آن با سرعت ۲ متر در ثانیه حرکت می‌نماید.
● اره: با پیدایش دستگاه بازوولنگ، مشکل اره هیدرولیکی کاملاً برطرف شد. در طرحی که فرانچسکودی جورجو رسم کرده است نمونه‌های بسیار روشنی از آن را می‌بینیم. از این نمونه‌ها بعداً لئوناردو الهام گرفت و این همان است که با امروز به شکل اره دستگاه که در قابی می‌لغزد به‌کار می‌بریم.