اجاق میکروویو

اجاق میکروویو با امواجی در محدود ۹^۱۰*۲.۴۵ هرتز یا ۲.۴۵ گیگاهرتز ایجاد می‌نماید. به‌جز مورد فرکانسی امواج میکروویو و موج قابل رؤیت نور می‌تواند به‌عنوان یک موج با میدان‌های …

اجاق میکروویو با امواجی در محدود ۹^۱۰*۲.۴۵ هرتز یا ۲.۴۵ گیگاهرتز ایجاد می‌نماید. به‌جز مورد فرکانسی امواج میکروویو و موج قابل رؤیت نور می‌تواند به‌عنوان یک موج با میدان‌های الکتریکی نوسان‌کننده متصور شوند.
به‌علت توزیع بار الکتریکی در داخل مولکول آب یک مولکول آن به‌وسیله میدان الکتریکی یک موج میکروویو می‌تواند به چرخش درآید.
در ملکول آب الکترون‌های (یا بار منفی) که با اتم‌های هیدروژن هستند. به‌سوی اتم اکسیژن حرکت می‌کنند. که این عمل به‌ واسطه قدرت جذب قوی اکسیژن می‌باشد. که خود به‌دلیل داشتن ۸ پروتون مثبت در ساختمان اکسیژن می‌باشد.
به این ترتیب سر اکسیژن‌دار مولکول دارای بار منفی و سر هیدروژن‌دار مولکول دارای بار مثبت می‌شود. این نحوه توزیع بار یک دو قطبی نامیده می‌شود.
با وجود آنکه مولکول کلاً از لحاظ بار الکتریکی خنثی است ولی یک میدان الکتریکی در اطراف خودش ایجاد کرده و از این رو می‌تواند توسط یک میدان الکتریکی اعمال شده به چرخش درآید، دوقطبی حاصلضرب بار خالص در هر سر در فاصله بین بارها است. این گشتاور به‌وسیله برداری معرفی می‌شود که از سر اکسیژن منفی خارج شده و در طول خط تقارن، بین سرهای هیدروژن امتداد می‌یابد، نشان داده می‌شود.
در حالت عادی این گشتاورهای دوقطبی به‌طور تصادفی در آب جهت گرفته‌اند. ترجمه ابراهیم تباری -۴
اجاق‌های خورشیدی مخترع این اجاق‌ها پروفسور ”روژه برنار“ استاد رشته انرژی خورشیدی در دانشگاه لیون (فرانسه) است که به تازگی کتابی هم به‌عنوان ”خورشید، سر سفره شما“ منتشر کرده است. وی در مقدمه کتابش می‌نویسد: ”استفاده از انرژی خورشید در پخت و پز، به‌خصوص در کشورهای جهان سوم که از نظر منابع انرژی در تنگنا هستند، می‌تواند مشکل‌گشای مناسبی باشد. مثلاً در هند و کشورهای آفریقائی، عده زیادی از مردم هنوز برای پخت و پز از چوب و ذغال استفاده می‌کنند و به همین جهت درختان و جنگل‌های این مناطق در حال نابودیاست و این امر لطمهٔ جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست در کره زمین وارد می‌کند، در حالی‌که اگر استفاده از انرژی خورشید بین اهالی این مناطق معمول شود، نه فقط باقیمانده جنگل‌ها و فضای سبز از نابودی در امان خواهد ماند، بلکه رایگان بودن این انرژی کمک مؤثری در گرداندن چرخ زندگی این مردم خواهد بود. خوشبختانه قرار داشتن اینگونه کشورها در مناطق استوائی و اطراف آن این امکان را به‌وجود می‌آورد که اهالی بتوانند در تمام سال از اجاق‌های خورشیدی استفاده کنند“.
اجاق‌های خورشیدی که پروفسور ”برنار“ اختراع کرده است، ابتدا انرژی خورشید را به برق تبدیل می‌کنند و سپس حرارت لازم برای پخت و پز با نیروی الکتریسیته تأمین می‌شود. قدرت اجاق‌ها ۴۰۰ وات و بهاء آنها نسبتاً ارزان است. در کشورهای گرمسیر در تمام سال می‌توان از این اجاق‌ها استفاده کرد، اما حتی در نروژ که کشوری سردسیر محسوب می‌شود، از اوایل بهار تا اواسط پائیز استفاده از اجاق‌های خورشیدی امکان‌پذیر است چون این اجاق‌ها در هوای ابری هم کار می‌کنند.