میل لنگ

برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت افقی نخستین بار توسط لئوناردو داوینچی طراحی شد [۴۵]. ● میل لنگ ـ محفظه در بیشتر موتورها به‌ویژه موتورهای در خط (ردیف) و اغلب موتورهای دو پهلو قسمتی …

برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت افقی نخستین بار توسط لئوناردو داوینچی طراحی شد [۴۵].
● میل لنگ ـ محفظه
در بیشتر موتورها به‌ویژه موتورهای در خط (ردیف) و اغلب موتورهای دو پهلو قسمتی که میل‌لنگ در آن قرار می‌گیرد با بدنه سیلندر یک پارچه است.
محفظهٔ میل‌لنگ در پائین بدنه سیلندر واقع شده و میل لنگ را به‌وسیله یاتاقان‌های ثابت زیر خود نگه می‌دارد و برای اینکه در مقابل حرارت و لرزش‌های میل لنگ محفظهٔ مقاومت داشته باشد و تغییر شکل بدهد مجاور یاتاقان‌های ثابت بیشتر فلز دارد و محکمتر است. در سراسر محفظه و داخل آن حفره‌ای به‌نام (گالری) یا مجرای اصلی روغن موجود است پمپ مقدار روغنی را که از کارتر گرفته با فشار داخل این مجرای اصلی می‌کند. حفره‌های دیگری در محفظه موجود است که روغن را از مجرای اصلی سرتاسری به یاتاقان‌های ثابت می‌رساند به‌علاوه لوله‌هائی موجود است که روغن را ازین لوله به فشارسنج روغن که جلوی راننده است و همچنین به صافی روغن که به بدنه وصل است و بالاخره به سوپاپ‌هائی که در بالا قرار گرفته می‌رساند. در برخی موتورها مجاری آب و روغن بهم نزدیک هستند تا روغن به‌وسیله آب خنک شود [۵۲].

۴۵ ـ تکنولوژی کارگاهی ـ محمد محمدی بوساری
۵۲ ـ مکانیک عمومی اتومبیل و شناسائی خودرو، عبدالجواد تبهی