میل‌سنج Dipcircle

دستگاهی است که برای سنجش زاویهٔ میل مغناطیسی بکار می‌رود. از یک عقربهٔ مغناطیسی، که محور آن افقی می‌باشد و به نخی آویزان می‌باشد تشکیل یافته [۲۵]. ● میل‌سنج inclinometer اسبابی برای اندازه‌گیری …

دستگاهی است که برای سنجش زاویهٔ میل مغناطیسی بکار می‌رود. از یک عقربهٔ مغناطیسی، که محور آن افقی می‌باشد و به نخی آویزان می‌باشد تشکیل یافته [۲۵].
● میل‌سنج inclinometer
اسبابی برای اندازه‌گیری زاویه میلی که هواپیما با افق می‌سازد.
● میل مستدیر circular mil
واحدی (انگلیسی) برای مساحت. و آن مساحت دایره‌ای است به قطر ۰۰۱/۱ اینچ (۰۲۵/۰ = میلیمتر)، یعنی مساحت ۷۸۵/۰٭۱۰ به توان ۶ـ اینچ مربع (= ۶۲۵/۴۹۰ ٭۱۰ به توان ۶ـ میلیمتر مربع). این واحد برای اندازه‌گرفتن مقطع قائم سیم‌های ظریف به‌کار می‌رود.
● میل مغناطیسی magnetic dip
زاویهٔ میل، میل. زاویهٔ بین راستای میدان مغناطیسی زمین و راستای افقی؛ یعنی زاویه‌ای که یک عقربهٔ مغناطیسی آویخته که آزادانه در صفحه قائم می‌چرخد در نصف‌النهار مغناطیسی با راستای افقی می‌سازد.
● میلهٔ کنترل control rod
جزئی از سیستم کنترل رآکتور هسته‌ای که مستقیماً بر سرعت واکنش درون آن تأثیر می‌گذارد. معمولاً میله یا لوله‌ای است از جنس فولاد یا آلومینیم حاوی بور، یا کادمیم، یا جذب کننده قوی دیگری برای نوترون‌ها، که می‌تواند در راستای محور خود به بالا یا پائین حرکت کند [۲۰].

۲۰. فرهنگ علم ـ ئی بی‌اوراف ـ آلن آیزاکس ترجمه دکتر ابوالقاسم قلمسیاء احمد بیرشک دکتر قاسم خدادای و دکتر محمود بهزاد